مقدمه

سوراخ قلب در نوزادان یک نوع بیماری مادرزادی قلبی است که در بسیاری از مواقع به دلیل عدم کنترل و درمان ممکن است منجر به بروز بیماری های خطرناکی در نوزادان شود. به همین علت ما در این مطلب به توضیحاتی در رابطه با سوراخ قلب نوزاد، علت، روش درمان و مراقبت های نوزاد می پردازیم. برای دانستن اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری سوراخ قلب نوزاد و کودکان بهتر است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سوراخ قلب نوزاد چگونه ایجاد می شود؟

سوراخ قلب نوزاد بیماری است که در اغلب اوقات به دلیل وجود برخی از نقص های مادرزادی در کودک یا نوزاد ایجاد می شود. سوراخ قلب در مواردی از همان بدو تولد وجود دارد و در برخی موارد بعد از چند سال کودک دچار این بیماری می شود.

سوراخ قلب نوزاد و کودکان بیماری است که در آن دیواره قلب ممکن است به صورت کامل بسته نشود و سوراخ دیواره قلب باز باقی بماند. دیواره داخلی قلب که سپتوم نامیده می شود در صورت داشتن سوراخ ممکن است منجر به اختلالاتی در عملکرد قلب انسان شود و مشکلاتی را از قبیل ترکیب خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن در بدن ایجاد کند.

آیا بیماری سوراخ قلب نوزاد در همه آنها به یک شکل است؟

خیر با توجه به تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده است، بیماری سوراخ قلب نوزاد و کودک دارای انواع مختلفی است و ممکن است در بخش های مختلفی از قلب اختلال ایجاد کند.

انواع سوراخ قلب در نوزادان و کودکان عبارت است از:

سوراخ بین شریان ریوی و سرخرگ آئورت

یکی از انواع سوراخ هایی که در قلب نوزادان ایجاد می شود، سوراخ بین شریان ریوی و سرخرگ آئورت است. به طور کلی در دوران جنینی کودکان، این سوراخ بین این دو رگ وجود دارد اما باید پس از بدو تولد بسته شود. در صورت بسته نشدن سوراخ بین این بخش، نوزاد با بیماری سوراخ قلب همراه می شود.

سوراخ بین دیواره دهلیزها

قلب انسان از دو دهلیز راست و چپ تشکیل شده است که از طریق دیواره ای از هم جدا می شوند‌. سپتوم دیواره ای است که منجر به جدا شدن دهلیز راست و چپ می شود. کودکان در دوران جنینی از طریق اکسیژنی که از طریق بند ناف دریافت می شود، تعذیه می شوند. به همین علت است که دیواره بین دهلیزها یا سپتوم در دوران جنینی باز است و بعد از تولد جنین بسته می شود. در صورتی که دیواره بین دهلیزها بعد از تولد بسته نشود، نوزادان با بیماری ASD یا سوراخ بین دهلیزها مواجه همراه هستند.

سوراخ بین دیواره بطن ها

قلب انسان نیز علاوه بر دهلیز از دو بطن تشکیل شده است که در کنار یکدیگر باعث گردش خون در بدن انسان می شوند. در دوران جنینی بطن چپ و راست از طریق سوراخ کوچکی که بین آن دو وجود دارد، خون را انتقال می دهند. بعد از پایان یافتن دوران جنینی و شروع تولد، نوزاد از طریق ریه تنفس می کند و نیازی به باز ماندن سوراخ بین دو بطن وجود ندارد. به همین علت این سوراخ بین بطن چپ و راست بسته می شود. اما در مواردی سوراخ بین بطن چپ و راست بسته نخواهد شد و باعث می شود نوزاد از بدو تولد با سوراخ بین بطن یا بیماری vsd همراه باشد.

سوراخ قلب نوزاد

سوراخ قلب در نوزادان و کودکان با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

علایم سوراخ بین دهلیزها، بطن ها و شریان ها با توجه به اندازه سوراخ و عوامل دیگر متفاوت است. در برخی مواقع سوراخ قلب نوزاد به قدری کوچک است که فرد در طول زندگی خود و حتی در دوران بزرگ سالی با هیچ علائم خاصی همراه نخواهد بود، اما در برخی مواقع که سوراخ قلب کودک بزرگ باشد، ممکن است بیمار با علائم زیر همراه باشد.
• خستگی مداوم
• کم اشتهایی
• افزایش وزن غیر عادی
• مشکلات تنفسی
• بروز عفونت در ریه
• تعرق شدید

سوراخ قلب نوزاد از چه روش هایی قابل درمان است؟

درمان سوراخ قلب نوزاد با توجه به نوع سوراخ و شدت بیماری متفاوت است. در برخی موارد سوراخ قلب نوزاد به قدری کوچک است که می توان با تجویز دارو آن را درمان کرد، اما اگر سوراخ قلب از طریق دارو قابل درمان نباشد، پزشک متخصص از روش زیر برای درمان استفاده می کند:

والولوپلاستی

امروزه در اغلب موارد برای درمان سوراخ قلب از روش های کم تهاجمی مانند کاتتریزاسیون استفاده می کنند. والولوپلاستی یکی از روش های درمان سوراخ های غیر عادی قلب به صورت کاتتریزاسیون است. در این روش از کاتتر برای انجام جراحی استفاده می کنند و سوراخ بین دهلیز یا بطن را می بندند.

سوراخ قلب نوزاد

مراجعه به پزشک برای درمان

در مطلب فوق به بررسی سوراخ قلب نوزاد و علائم و روش های درمان آن پرداختیم. بیماری مادرزادی سوراخ قلب نوزاد و کودکان، امروزه از طریق روش هایی چون مصرف دارو یا عمل جراحی به روش باز و بسته قابل درمان است. به همین علت بهتر است در صورت وجود این بیماری در نوزاد هر چه سریع تر برای درمان به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

این بیماری در صورت درمان نشدن ممکن است باعث بروز مشکلاتی چون سوفل قلب، نارسایی قلبی، عفونت های ریه و… شود. دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق از پزشکان با تجربه و ماهر در زمینه درمان انواع بیماری های قلب و عروق است. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر مبینی برای درمان اقدام کنید.