قلب انسان یکی از مهمترین اندام‌های بدن است که عضلانی توخالی است و دستگاه گردش خون بدن را به گردش در می‌آورد. میزان تپش قلب هر فرد به طور میانگین حدود 70 بار در دقیقه است که گاهی بنا به دلایل محیطی یا بیماری دچار افزایش یا کاهش می‌شود. متاسفانه بسیاری از افراد از سلامت عملکرد خود غافل هستند و زمانی متوجه بسیاری از مشکلات قلبی خود می‌شوند که دیگر بسیار دیر شده است و درمانی پاسخگو نیست. یکی از تست‌هایی که برای بررسی سلامت قلب توسط متخصص قلب و عروق انجام می‌شود، تست استرس است. در این مطلب با جزئیات و چگونگی انجام این تست و همچنین مزایای آن آشنا شوید.

تست استرس یا تست ورزش چیست؟

تست استرس با اصطلاحات تست ورزش، تست نوار متحرک، ECG، تست تحمل ورزش و تست تردمیل نیز شناخته می‌شود. ماهیت این تست اینگونه است که سلامت قلب را حین فعالیت‌های ورزشی مورد بررسی قرار می‌دهد زیرا بروز برخی از اختلالات قلب با افزایش ضربان و پمپاژ خون نمایان می‌شود. متخصص قلب و عروق اغلب از این تست برای بررسی عروق کرونری قلب استفاده می‌کند زیرا با افزایش فعالیت بدن، ماهیچه‌ها به خون بیشتری نیاز پیدا می‌کنند، به همین علت، میزان ضربان قلب نیز افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه وجود عارضه‌های این چنینی در این عروق بیشتر و بهتر نمایان می‌شود.

انواع تست ورزش یا تست استرس

تست ورزش بر دو نوع است:

  • تست ورزش با دوچرخه ثابت
  • تست ورزش با تردمیل

نحوه آمادگی برای تست ورزش چگونه است؟

برای اینکه نتایج تست ورزش در پایان تست، به درستی و دقیق نمایان شود، لازم است تا مواردی را بدانید و قبل از شروع تست استرس، آنها را انجام دهید:

  1. قبل از انجام تست احتمالا متخصص قلب و عروق از شما می‌خواهد که هر گونه داروی قلبی خود را که از قبل استفاده می‌کردید، مصرف نکنید.
  2. اگر دارویی خاص مصرف می‌کنید، باید قبل از انجام این تست به متخصص قلب خود اطلاع دهید زیرا ممکن است در جواب تست استرس تاثیرگذار باشد و شما مجبور به قطع مصرف به طور موقت چند ساعته باشید.
  3. از چند ساعت قبل از انجام تست از مصرف موارد دخانیاتی و مشروبات الکلی پرهیز کنید.
  4. 3 تا 4 ساعت قبل از تست ورزش، غذا میل نکنید. در بعضی از موارد ممکن است پزشک از بیمار بخواهد 24 ساعت قبل از انجام تست غذا نخورد و فقط می‌تواند نوشیدنی و آب مصرف کند.
  5. بیمار باید قبل از انجام تست، آرامش خود را حفظ کند و فعالیت بدنی نداشته باشد.
  6. تمامی افراد باید شب قبل از انجام تست حمام کنند.
  7. پوشیدن لباس گشاد و دکمه‌دار در قسمت قفسه سینه برای وصل کردن الکترود لازم است. آقایان قبل از انجام تست موهای سینه را اصلاح کنند.

روش انجام تست ورزش قلب

برای انجام این تست، پزشک متخصص یا اپراتور از شما در حالت سکون، تست نوار قلب و فشار خون می‌گیرد. در مرحله بعدی از شما می‌خواهد بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت قرار بگیرید و حدود 5 دقیقه به آرامی حرکت کنید و بدن را گرم نمایید. در ادامه باید فعالیت را به آرامی افزایش دهید و هر 5 دقیقه، سرعت را بیشتر کنید تا به بالاترین میزان صلاحدید پزشک برسد. در این بازه فعالیتی، از شما نوار قلب و تست فشار خون گرفته می‌شود.

تست ورزش قلب یا تست استرس
تست ورزش قلب یا تست استرس

بعد از انجام تست نیاز است به مدت 10 دقیقه استراحت کنید که به حالت نرمال بدن برسید. اگر طی انجام تست دچار سرگیجه و حالت تهوع شدید باید فوری به دکتر خود اطلاع دهید. بعد از انجام تست استرس، متخصص قلب و عروق وضعیت بدنی شما را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود بیماری قلبی یا نارسایی قلبی بهترین روش درمانی را پیش می‌گیرد. در صورتی که در هنگام انجام تست استرس دچار عارضه‌ای نظیر تهوع شوید، پزشک این تست را متوقف کرده و به بررسی علت این موضوع می‌پردازد.

بعد از انجام تست ورزش می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید اما توصیه می‌شود تا چند ساعت بعد از انجام تست ورزش استراحت کنید و به علت کاهش فشار خون، از دوش آب گرم خودداری کنید.

عوارض انجام تست ورزش

این تست در اکثر افراد بدون هیچ عارضه‌ای انجام می‌شود اما گاهی بعضی دیگر به عوارض خفیفی دچار می‌شوند که در ادامه بیان کردیم:

  • آریتمی و ضربان نامنظم قلب که با گذشت زمان و استراحت به خودی خود از بین می‌رود.
  • ممکن است به علت کاهش فشار خون در زمان انجام تست ورزش و بعد از آن دچار سرگیجه و حالت تهوع شوید.
  • در زمان تست ورزش در برخی افراد با شرایط بسیار نامساعد، احتمال سکته قلبی خفیف وجود دارد. البته باید بدانید که این مورد بسیار نادر است.

این نکته بسیار مهم است که تست استرس باید توسط بهترین متخصص قلب و عروق انجام شود تا اگر هر گونه عوارض شدیدتری برای فرد به طور ناگهانی پیش آمد، بتواند بهترین اقدام را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهد که سلامت فرد به خطر نیفتد.

در چه صورت نباید تست استرس بر روی بیمار انجام گردد؟

در صورتی که فرد در گذشته یا چندی پیش دچار سکته قلبی خفیف یا شدید شده باشد، تست استرس را برای او انجام نمی‌دهند. در این افراد با تزریق دارو، فعالیت قلب را تا حدودی افزایش داده و با استفاده از اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری هسته‌ای به بررسی نحوه فعالیت قلب و عروق کرونری می‌پردازند.

در صورتی که فرد به علت سن بالا و وجود بیماری‌های حرکتی، توانایی انجام فعالیت بدنی را نداشته باشد، از روش فوق برای انجام تست ورزش جهت بررسی‌های بیشتر استفاده می‌کنند.

تفسیر جواب تست ورزش چگونه است؟

میزان دقت تست در جواب‌های مثبت بین 67 تا 70 درصد و در جواب‌های منفی بین 50 تا 74 درصد است. گاهی اوقات ممکن است قلب و عروق فرد سالم باشد اما نتیجه تست ورزش مثبت ارزیابی شود. در این‌گونه مواقع از اصطلاح مثبت کاذب استفاده می‌شود. افرادی که فعالیت‌های کافی ندارند و بدن آنها نسبت به تمرینات ورزشی بیش از حد عکس‌العمل نشان می‌دهد، ممکن است جواب تست آنها مثبت کاذب باشد که برای تأیید سالم بودن قلب آنها آزمایشات دیگری لحاظ می‌شود.

پزشک متخصص قلب و عروق با خواندن و تفسیر نتیجه تست استرس در می‌یابد که قلب مراجعه کننده در طول انجام تست به درستی کار می کند یا دچار اختلال در خون‌رسانی است. در صورتی که قلب در طول انجام تست ورزش به درستی فعالیت نکند، متخصص از روش‌هایی نظیر اکو کاردیگرافی یا تست هسته‌ای استفاده می‌کند که مشخص شود در کدام قسمت عروق کرونری قلب انسداد به وجود آمده است.

این تست به علت میزان هزینه مناسب و در دسترس بودن آن، اولین روش برای بررسی قلب در زمان فعالیت شدید است. در صورت تشخیص بروز مشکل، از دیگر روش‌ها برای معاینات دقیق‌تر عارضه قلبی استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود برای بررسی و تست ورزش به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید زیرا تشخیص به موقع و درست باعث درمان بیماری و جلوگیری از وجود عارضه شدید قلبی می‌شود.

انجام تست ورزش قلب چقدر طول میکشد؟

انجام این تست حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. ناگفته نماند از این مدت زمان حدود 15 تا 20 دقیقه از آن مربوط به فعالیت بدنی بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت است و مابقی مدت زمان صرف مراحل آماده شدن قبل از انجام تست می‌شود.

مثبت بودن تست ورزش قلب به چه معناست؟

نتیجه مثبت این تست زمانی بروز می‌کند که بیماری قلبی وجود داشته باشد. بنابراین نتیجه مثبت نشان دهنده یک نوع مشکل قلبی است. گاهی علامت مثبت بعد از تست استرس کاذب بوده که به معنای عکس‌العمل اشتباه و کاذب بدن در برابر فعالیت انجام شده است.

هزینه تست ورزش قلب چقدر است؟

این تست از روش‌های تشخیصی بسیار ارزان بوده و به همین دلیل است که مردم راحت‌تر از آن استفاده می‌کنند و رایج می‌باشد. تست ورزش قلب دارای تعرفه بوده که شما می‌توانید برای اطلاع از میزان هزینه قطعی آن، با کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر مبینی به شماره 09903868631 تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 3.6]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *