خانم‌ها دارای اندام‌های بسیار حساس و ظریفی هستند و حدود یک سوم بانوان در طول زندگی خود با دردهای لگنی خفیف و یا شدید مواجه هستند که اغلب به رگ‌های سیاتیک مرتبط می‌دانند، اما در واقعیت این دردها بر اثر رگ‌های واریسی در این ناحیه است.

هنگامی که از واریس صحبت می‌کنیم، اغلب خانم‌ها تصور می‌کنند که فقط به واریس ساق پا مبتلا می‌شود، اما اینگونه نیست و نواحی لگن نیز ممکن است که دچار این اختلال دردناک شود. واریس لگن که برخی افراد آن را با عنوان واریس باسن می‌شناسند، زندگی عادی را مختل کرده و عوارض دیگری را ایجاد می‌کند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با تشخیص واریس لگن و روش‌های درمان و عوارض آن اطلاعات مفیدی کسب کنید.

واریس لگن چیست؟

منظور از واریس لگن، رگ‌های واریسی در نواحی تخمدان‌ها، کف لگن و اطراف رحم است که درد شدیدی را برای بانوان به وجود می‌آورند. گاهی این رگ‌ها گشاد و پرخون می‌شوند که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. خانم‌ها اغلب متوجه دلیل درد در ناحیه کف لگن و رحم نمی‌شوند و معمولاً این مشکل را در یک سونوگرافی لگنی تشخیص می‌دهند. واریس لگن به سرعت پیشرفت خواهد کرد و در خانم‌هایی که یک تا چند مرتبه بارداری داشته‌اند، بیشتر مشهود است.

اگر شما هم به دردهای زیر شکمی بسیاری دچار هستید، باید به یک دکتر خوب برای چکاپ‌های بیشتر مراجعه کنید تا قبل از گشاد شدن بی‌‌رویه وریدها بتوانید آنها را بهبود بخشید. رگ‌های واریسی این نواحی یا به فرم واریس طنابی و یا به فرم گره همانند دانه‌های تسبیح هستند.

عوارض واریس لگن چیست؟

واریس لگن همانند واریس پا نیست، زیرا این مشکل به سرعت پیشرفت می‌کند و نواحی زیادی را درگیر کرده و در مدت زمان کوتاهی دیگر فرد قادر به انجام بسیاری از فعالیت‌های عادی خود نخواهد بود. با وجود این بیماری کیفیت زندگی فرد و همچنین اعتماد به نفس وی کاهش می‌یابد. این درد معمولاً با دراز کشیدن و استراحت نیز آرام نمی‌شود و به مرور زمان با فشار به پاها، واریس پا نیز به وجود می‌آید.

درد شدید از عوارض واریس لگن
درد شدید از عوارض واریس لگن

خانم‌هایی که به این نوع رگ‌های واریسی در این اندام دچار هستند، نمی‌توانند به درستی رابطه جنسی داشته باشند و اغلب در زندگی زناشویی خود با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین هنگامی که این مشکل در سونوگرافی برای شما تشخیص داده شد، زمان را برای درمان از دست ندهید.

واریس لگن چه علائمی دارد؟

  • احساس درد در عمق لگن
  • دردهای یک طرفه لگنی
  • درد دائمی لگن حدود 6 ماه
  • درد هنگام دفع ادرار
  • بیرون زدگی رگ‌های واریسی در شب
  • درد لگن در زمان ایستادن‌های طولانی
  • درد غیر عادی لگن در هنگام نزدیکی
  • دردهای مکرر در ناحیه زیر شکم و لگن
  • رگ‌های واریسی برجسته در کشاله ران یا ناحیه تناسلی

علل بروز واریس لگن در بانوان

  • آندومتریوز
  • بیماری‌های التهابی لگن
  • تغییرات هورمونی در بارداری
  • گشاد شدن رگ‌ها در دوران حاملگی
  • فشار زیاد به لگن در طولانی مدت و زمان مکرر

واریس لگن یا باسن چطور تشخیص داده میشود؟

به طور کلی معاینات بالینی برای تشخیص واریس نتیجه بخش‌تر از هر نوع معاینه دیگری است. رگ‌های واریسی اغلب در برخی نواحی قابل مشاهده هستند. فردی که دارای واریس لگن است، احتمالاً دارای رگ‌‌های ریز بر روی کشاله ران پا و همچنین در ناحیه تناسلی است، همچنین یکی دیگر از راه‌های تشخیص، سونوگرافی لگنی بانوان است.

درمان واریس لگن چگونه است؟

با توجه به اینکه مشکلات واریسی مانند واریس لگن، واریس پا، واریس صورت، واریس شکم و دیگر واریس‌ها کیفیت زندگی بانوان را کاهش می‌دهد و بسیاری از فعالیت‌ها را محدود می‌سازد، بهتر است که هر چه سریع‌تر بعد از تشخیص، درمان آغاز شود.

متخصص درمان‌های واریسی، داروهای ضد درد و ضد التهاب برای کاهش درد و ناخوشی بیماران تجویز می‌کند. بعد از اینکه شدت واریس و گشادی رگ‌ها تشخیص داده شد، از روش‌های درمانی اسکلروتراپی واریس و یا تکنیک‌های لیزری و سایر تکنیک‌ها استفاده می‌شود. درمان واریس لگن بدون بیهوشی و بدون بی‌حسی انجام می‌شود و فرد حین فرآیند درمان احساس ناخوشایندی نخواهد داشت و تنها موردی که شاید احساس کند، گرما در ناحیه مورد نظر است.

آیا رگهای روی باسن واریس لگن هستند؟

رگ‌های واریسی در ناحیه لگن، معمولاً بر سطح و نزدیکی ناحیه تناسلی به وجود می‌آیند و ارتباطی با رگ‌های سبز یا آبی روی باسن ندارند. ممکن است که رگ‌های روی باسن، واریس باسن باشند، اما در هر حال بهتر است که توسط بهترین متخصص واریس تهران مورد بررسی قرار بگیرند.

آیا بارداری موجب واریس لگنی میشود؟

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی زیاد، تقریباً تمامی رگ‌های اندام‌های بدن بانوان دچار تورم و التهاب می‌شوند که در ناحیه لگن نیز این مورد به چشم می‌خورد. رگ‌های واریس بارداری علاوه بر لگن، حتی ممکن است در ناحیه تناسلی نیز بروز کنند و کاملاً مشهود باشند. خانم‌ها از این مسئله چندان راضی نیستند و درد با درجات مختلفی را با رگ‌های واریسی تجربه می‌کنند.

آیا همه واریسهای لگن باید درمان شوند؟

شما می‌توانید تا زمانی که دچار درد و ناخوشی از این رگ‌های واریسی نشده باشید به درمان نپردازید، اما باید توجه داشته باشید که رگ‌های واریسی به سرعت پیشرفت می‌کنند. چه از نظر تعداد و گستردگی و چه میزان گشادی وریدی و یا انسداد برخی از آنها، باید درمان انجام شود تا دچار عوارض در مدت زمان کوتاه نشوید. اغلب بانوان زمانی متوجه واریس لگن می‌شوند که برای معاینات مشکلات دیگر و یا چکاپ‌های روتین در اثر داشتن درد و ناخوشی، سونوگرافی لگنی انجام دهند، بنابراین درمان واریس لگن از اهمیت زیادی برخوردار است و باید هر چه زودتر برای بهبود آنها اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *