واریس یکی از بیماری هایی است که به دلیل اختلال در عملکرد دریچه موجود در رگ پا ایجاد می شود. این بیماری باعث لخته شدن خون در سیاه رگ های نواحی پایین بدن خصوصاً بین زانو و ساق پا می شود. بیماری واریس اگرچه ممکن است در روزهای اولیه عوارض چندانی نداشته باشد اما به مرور زمان باعث بروز مشکلات جدی در بدن فرد می شود.

واریس یک عامل مؤثر در بروز بیماری آمبولی ریه است. معمولاً به دلیل درمان نشدن واریس و پیشرفت آن بیماری آمبولی ریه ایجاد می شود. در این مطلب به بررسی آمبولی ریه و ارتباط آن با واریس می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

واریس چگونه باعث بروز بیماری آمبولی ریه می شود؟

واریس یکی بیماری عروقی است که به دلیل اختلال در عملکرد دریچه لانه کبوتری ایجاد می شود. به طور کلی درون پاها سیاهرگ هایی وجود دارد که نقش انتقال خون از پا به قلب را بر عهده دارند. درون سیاهرگ ها دریچه ای وجود دارد که باعث ورود خون از پا به قلب می شود. همچنین این دریچه مانع از بازگشت خون از قلب به پا می شود.

معمولاً زمانی که در عملکرد دریچه لانه کبوتری اختلالی وارد شود، خون از سمت قلب به پا بازگشت پیدا می کند و در سیاهرگ های ناحیه پا جمع می شود. جمع شدن خون در سیاهرگ ها باعث ایجاد لخته خون و بروز واریس می شود. در صورتی که لخته های خون از سیاهرگ ها جدا شوند و به رگ های اصلی وارد شوند، از قلب به سمت ریه می روند و در آن جا مستقر می شوند. مستقر شدن لخته خون ها در ریه باعث بروز آمبولی ریه می شود.

آمبولی ریه و ارتباط آن با واریس

چه علائمی نشان دهنده وجود واریس در پا هستند؟

این بیماری عروقی از شایع ترین عواملی است که باعث بروز ترومبوز وریدی عمقی و در نتیجه آمبولی ریه می شود. تشخیص به موقع و درمان سریع آن از بروز بیماری آمبولی ریه و بیماری های دیگر جلوگیری می کند. علائم بیماری واریس پا عبارتند از:

• وجود رگ های آبی و بنفش در نواحی پایین بدن خصوصاً بین زانو و ساق پا
  • تورم شدید در ناحیه پا
  • احساس درد هنگام راه رفتن و اختلال در انجام فعالیت های روزانه
  • درد های طولانی مدت هنگام ایستادن، نشستن، ورزش کردن و خوابیدن
  • ایجاد ترک های پوستی و خشک شدن پوست
  • قرمزی پوست
  • زخم شدن و ایجاد خون ریزی به دلیل تورم رگ ها و سفت شدن پوست
  • ایجاد لخته خون سطحی و عمقی

وجود این علائم در کنار هم نشان دهنده بیماری واریس پا است. افرادی با این علائم بهتر است هرچه سریع تر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. پزشک متخصص از طریق سونوگرافی داپلر، داپلکس رنگی، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و… به تشخیص این بیماری می پردازد.

چه علائمی نشان دهنده بیماری آمبولی ریه هستند؟

علائم بیماری آمبولی ریه در بدن هر فرد متفاوت است. معمولاً علائم آمبولی ریه با توجه به محل لخته خون و میزان آن متفاوت است. با این وجود بیشتر افرادی که دارای بیماری آمبولی ریه هستند از این علائم رنج می برند. علائم بیماری آمبولی ریه عبارت است از:

• احساس درد در قفسه سینه
  • اختلال حین تنفس
  • کبودی لب ها و ناخن ها
  • ضعف ناگهانی و تعریق شدید
  • سرفه همراه با خون
  • وجود خون در خلط

آیا راه حلی برای درمان بیماری آمبولی ریه وجود دارد؟

بهترین راه برای پیشگیری و درمان بیماری آمبولی ریه، درمان واریس است. از طریق درمان بیماری واریس می توان علائم آمبولی ریه را تا حد بسیاری کاهش داد؛ بنابراین بهتر است برای پیشگیری از بروز بیماری آمبولی ریه، واریس پا درمان شود.

متخصصان قلب عروق از روش های مختلفی برای درمان واریس پا اقدام می کنند. یکی از راه های درمان واریس پا، لیزر است. در این روش با استفاده از دستگاه لیزر پرتو های نوری را به داخل رگ ها منتقل می کنند و خون اضافی را از سیاهرگ ها خارج می کنند. البته روش های دیگری چون جراحی آندوسکوپی رگ، فلبکتومی، خارج کردن ورید و لیزر داخل عروق برای درمان واریس و پیشگیری از بیماری آمبولی ریه استفاده می شود.

چه راه هایی باعث پیشگیری از بیماری واریس و آمبولی ریه می شود؟

راه های مختلفی هستند که باعث پیشگیری از بروز بیماری واریس پا و آمبولی ناشی از واریس می شوند. رعایت هر یک از این نکات کمک می کند تا فشار کمتری به پا ها وارد شود و لخته خون کمتری در رگ ها ایجاد شود. راه های پیشگیری از بیماری واریس و آمبولی ریه عبارتند از:

• کاهش وزن: کاهش وزن یکی عامل تأثیرگذار در جلوگیری از بروز بیماری واریس و آمبولی است. زمانی که وزن بدن بالا باشد فشار زیاد به پا ها وارد می شود و خون در رگ ها تجمع پیدا می کند؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تجمع خون و کاهش فشار در ناحیه پایین پا وزن بدن کاهش پیداکند.
  • استفاده از جوراب واریس: استفاده از جوراب واریس راه دیگری است که باعث پیشگیری از بروز بیماری آمبولی و واریس می شود. جوراب های واریسی کمک می کنند تا تمام قسمت پا به صورت یکنواخت تحت فشار قرار بگیرند. فشار یکنواخت به پا باعث می شود که خون در رگ ها به درستی حرکت کند و دچار لخته نشود.
آمبولی ریه و ارتباط آن با واریس

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بیماری آمبولی ریه و ارتباط آن با واریس پرداختیم. واریس پا در صورت درمان نشدن باعث بروز عوارض جدی مانند سکته قلبی، بیماری آمبولی، اختلال در راه رفتن و… می شود. بیماری آمبولی در صورت بسته شدن ریه ها ممکن است باعث مرگ شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز بیماری آمبولی ریه، درمان واریس است. به همین دلیل بهتر است برای درمان واریس به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق از راه های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری واریس اقدام می کند. در صورتی که شما هم از بیماری واریس رنج می برید بهتر است برای درمان به صورت حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی مراجعه کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.