بیماری های قلبی یکی از شایع ترین مشکلاتی هستند که باعث مرگ و میر در جهان می شوند. قلب به عنوان اصلی ترین عضو بدن وظیفه خون رسانی و تأمین اکسیژن را بر عهده دارد. اختلال در نواحی مختلف قلب باعث بروز مشکلاتی از قبیل تنگی نفس، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، طپش قلب، خستگی زودرس و… در انسان می شوند. بر همین اساس بهتر است بدانیم چه عواملی باعث مشکلات قلبی در انسان می شوند. در این مقاله به معرفی انواع بیماری های قلبی و علائم آن می پردازیم. در ادامه مطلب با همراه باشید.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یکی از انواع بیماری هایی است که معمولاً در ناحیه چپ قلب اتفاق می افتد. در بیماری نارسایی قلبی، قلب توان پمپاژ کردن خون را ندارد. در واقع این بیماری باعث تجمع درصد زیادی از مایعات در بدن می شود چرا که بطن ها و دهلیزها توان پمپ کردن خون را ندارند.

شایع ترین عواملی که باعث بروز نارسایی قلبی در انسان می شوند عبارتند از فشار خون بالا، دیابت، تیروئید، اختلال در دریچه قلب و… که با علائمی چون تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، خستگی، تهوع، تورم و… همراه هستند. نارسایی قلبی معمولاً با نام نارسایی احتقانی قلب (CHF) شناخته می شود.

حمله قلبی

از دیگر مشکلاتی که باعث بروز اختلال در ناحیه قلب و عروق می شود، حمله قلبی است. این بیماری قلبی که معمولاً به دلیل بسته شدن عروق کرونر اتفاق می افتد باعث بروز مشکلاتی از قبیل کمبود اکسیژن، تپش قلب نا منظم، اضطراب، سوزش معده، احساس درد در ناحیه گردن، قفسه سینه و… می شود. در حمله قلبی عروق کرونر به واسطه لخته شدن خون بسته می شوند. بسته شدن عروق کرونر مانع خون رسانی به بخش های مختلف قلب و در نتیجه از کار افتادن آن بخش می شود. معمولاً درصد زیادی از افراد به واسطه حملات قلبی جان خود را از دست می دهند.

آریتمی

آریتمی یکی از انواع مشکلات قلبی است که معمولاً باعث ریتم غیر طبیعی قلب می شود. آریتمی قلبی باعث افزایش یا کاهش ضربان قلب نیز می شود. به طور کلی آریتمی قلب به دو دسته برادی کاردی و تاکی کاردی تقسیم می شود. در صورتی که افراد دارای ضربان قلبی زیر 60 در هر دقیقه باشند، به بیماری آریتمی برادی کاردی مبتلا هستند. همچنین اگر ضربان قلب شخص در هر دقیقه بالای 100 باشد، به بیماری آریتمی تاکی کاردی مبتلا هستند. آریتمی قلبی بسته به نوع آن با علائمی چون لرزش در قفسه سینه، خستگی، ضعف، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس و… همراه است.

معرفی انواع بیماری های قلبی
معرفی انواع بیماری های قلبی

روماتیسم قلبی

روماتیسم قلبی یکی از انواع بیماری های قلبی است که معمولاً در سنین کودکی و نوجوانی به علت تب حاد روماتیسمی (در صورتی که شخص به علت عفونت باکتری های استرپتوکوک دچار تب و التهاب شود، به بیماری تب حاد روماتیسمی مبتلا می شود) اتفاق می افتد. این بیماری باعث بروز اختلالات کوتاه مدت و بلند مدت در دریچه های قلبی خصوصاً دریچه میترال می شود. این بیماری که با کاهش وزن بدن، تب، خستگی، ورم و… همراه است، باعث تنگ شدن دریچه میترال نیز می شود. شرایط نامناسب زندگی، عدم رعایت بهداشت، آب آلوده و… از دیگر عواملی هستند که باعث بروز بیماری روماتیسم قلبی می شوند.

کاردیومیوپاتی

یکی از انواع مشکلاتی که باعث اختلال در ماهیچه های قلبی می شود، بیماری کاردیومیوپاتی است. در این بیماری درگیری عضلات قلبی مانع از فراهم ساخت جریان خون کافی برای بدن می شود. در بیماری کاردیومیوپاتی عضلات قلب دچار شل شدگی و اتساع می شوند. این اتساع و شل شدگی عضلات قلب باعث بروز بیماری نارسایی قلبی می شود. بیماری کاردیومیوپاتی معمولاً با علائمی چون تورم دست و پا، خستگی، سرفه، احساس درد در قفسه سینه و غش کردن همراه است.

نارسایی میترال

یکی از شایع ترین مشکلات قلبی در انسان، نارسایی دریچه میترال است. منظور از نارسایی دریچه میترال، بسته نشدن کامل دریچه قلب است. میترال دریچه ای است که بین دهلیز و بطن چپ قرار دارد. بسته نشدن کامل دریچه میترال باعث برگشت خون به دهلیز و احتقان ریوی نیز می شود. نارسایی میترال که معمولاً به دلیل تب روماتیسمی و مشکلات مادرزادی رخ می دهد، باعث مشکلاتی از قبیل طپش قلب، ضربان قلب نا منظم، تنگی نفس و… می شود.

نقص مادر زادی قلبی

یکی از انواع بیماری های قلبی که از بدو تولد به صورت مادرزادی اتفاق می افتد، نقص مادر زادی است. معمولاً در بیماری های قلبی که به صورت ارثی به انسان منتقل می شوند، ساختار قلب دچار نقص است. نقص در ساختار قلب باعث بروز مشکلاتی از قبیل کند شدن جریان خون، اشتباه در مسیر جریان خون، قطع جریان طبیعی خون و… می شود.

نقص مادرزادی معمولاً در بخش های مختلف قلب مانند دریچه ها، بطن ها، دهلیزها و…ایجاد می شود و با علائمی چون گردش خون کند، افزایش وزن، کبودی پوست، خستگی و… همراه هستند. درصد بالایی از افراد به دلیل نقص مادرزادی جان خود را از دست می دهند.

آنژین

آنژین یکی از انواع اختلالات قلبی است که باعث کاهش جریان خون نیز می شود. در بیماری آنژین قلبی به دلیل کاهش جریان خون در قلب، اکسیژن به میزان کافی به قلب نمی رسد. معمولاً در بیماری آنژین، بسته شدن عروق کرونری باعث کاهش میزان اکسیژن در قلب می شوند. آنژین نیز مانند بسیاری از بیماری های قلبی دیگر باعث ضعف، خستگی و درد در ناحیه قفسه سینه می شود.

معرفی انواع بیماری های قلبی
معرفی انواع بیماری های قلبی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع بیماری های قلبی که باعث اختلال در ناحیه قلب انسان می شوند پرداختیم. بیماری های قلبی به صورت اکتسابی و مادرزادی در انسان به وجود می آیند و باعث بروز مشکلات تنفسی، درد در نواحی مختلف بدن، سر گیجه، ضربان قلب نامنظم و مشکلات دیگر می شوند. چکاپ به موقع و انجام معاینات قلبی به صورت منظم از پیشروی بیماری و بروز مشکلات دیگر در ناحیه قلب نیز جلوگیری می کند.

در صورت داشتن علائم بیماری های قلبی یا برای انجام چکاپ سالیانه خود می توانید به مطب دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق در تهران مراجعه کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 4.3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *