قلب یکی از مهم‌ترین ماهیچه‌های بدن انسان به شمار می‌رود که وظیفه حیات بخشیدن به انسان را بر عهده دارد. قلب وظیفه خون رسانی به تمام عضوهای بدن را بر عهده دارد. هر گونه نقص در ساختار قلب باعث اختلال در عملکرد آن و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. قلب انسان در دوران بارداری از هفته دوم تا دهم تشکیل می‌شود. به همین علت سلامت مادر و جنین در هفته‌های اول بارداری بسیار حائز اهمیت است.

بیماری قلبی مادرزادی در اثر تکمیل نشدن قلب در دوران جنینی ایجاد می‌شود. عوامل متعددی هستند که باعث ناقص ماندن قلب فرد در دوران جنینی می‌شوند و بیماری‌های قلبی را به وجود می‌آورند. در این مقاله به معرفی انواع بیماری قلبی مادرزادی می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

منظور از بیماری قلبی مادرزادی چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی که باعث اختلال در عملکرد و ساختار قلب می‌شود، بیماری قلبی مادرزادی است. منظور از بیماری قلبی مادرزادی، اختلالاتی است که در دوران جنینی ایجاد می‌شود و از بدو تولد در نوزاد وجود دارد. در بیشتر مواقع بیماری قلبی مادرزادی در اثر تکامل نیافتن قلب در رحم مادر ایجاد می‌شود.

بیماری‌های قلبی مادرزادی ممکن است بعد از گذشت چند سال علائم خود را نشان دهند و مشکلاتی را در ساختار و عملکرد قلب ایجاد کنند. بیماری قلبی مادرزادی در بخش‌های مختلف قلب مانند دیواره، دریچه، رگ‌ها و شریان‌های قلب ایجاد می‌شوند. عوامل محیطی، ژنتیکی و بیماری‌های مادر باعث ایجاد نواقص در قلب جنین و بروز بیماری قلبی مادرزادی می‌شوند.

معرفی انواع بیماری قلبی مادرزادی
معرفی انواع بیماری قلبی مادرزادی

علت ایجاد بیماری قلبی مادرزادی

عوامل متعددی هستند که باعث تکامل نیافتن قلب و بروز بیماری مادرزادی می‌شوند. عوامل ایجاد بیماری قلبی مادرزادی در هر فرد متفاوت است و معمولاً بیشتر افراد به دلیل عوامل زیر دچار نقص در قلب و بیماری قلبی مادرزادی می‌شوند.

  • سابقه داشتن بیماری قلبی در خانواده
  • مصرف مشروبات الکلی و مواد اعتیاد آور
  • مصرف داروها
  • ابتلا به ویروس انواع بیماری‌های عفونتی در ماه‌های اول بارداری
  • اختلالات کروموزومی
  • دیابت و فشار خون بالا
  • اشعه ایکس

انواع بیماری قلبی مادرزادی

به طور کلی بیماری قلبی مادرزادی به دلیل نقص در ناحیه دیواره، رگ‌ها و دریچه‌ها ایجاد می‌شوند. انواع بیماری‌های قلبی مادرزادی عبارتند از:

بیماری قلبی تک بطنی

یکی از بدترین انواع بیماری قلبی مادرزادی، بیماری تک بطنی است. به طور کلی در ساختار قلب انسان، دو بطن چپ و راست وجود دارد که وظیفه پمپاژ کردن خون را بر عهده دارند. هر یک از بطن‌ها وظیفه خاصی را در قلب ایفا می‌کنند. بطن راست موظف است که خون بدون اکسیژن را از دهلیز راست به سمت ریه پمپاژ کند. بطن چپ نیز در قلب وظیفه انتقال خون اکسیژن دار به بدن را بر عهد دارد. در صورتی که نوزاد از بدو تولد در ساختار قلب خود با یک بطن همراه باشد، برای پمپاژ کردن خون با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. این افراد به دلیل داشتن تنها یک بطن در ساختار خود قابلیت تفکیک خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن را ندارند. به همین دلیل دچار مشکلات تنفسی، آبی شدن رنگ پوست و نارسایی قلب می‌شوند.

بیماری قلبی سندروم آیزن منگر

یکی از انواع بیماری‌های مادرزادی که باعث اختلال در عملکرد قلب می‌شود، سندروم آیزن مگنر است. در سندروم آیزن مگنر در بین بطن چپ و بطن راست قلب سوراخی ایجاد می‌شود که باعث افزایش فشار خون در فرد می‌شود. سوراخی که بین دو بطن وجود دارد باعث ورود حجم زیادی از خون به داخل ریه و ایجاد مشکلات شدید ریوی می‌شود.

نقص در دهلیز

بیماری قلبی مادرزادی باعث بروز نواقصی در دیواره دهلیز می‌شود. یکی از این نواقص ایجاد سوراخ در دیواره دهلیز است. سوراخی که در دیواره دهلیز ایجاد می‌شود، باعث اختلال در جابه‌جایی و جریان خون می‌شود. سوراخ ایجاد شده در دهلیز در صورت درمان نشدن باعث بروز بیماری‌هایی چون فشار و نارسایی قلبی می‌شود.

نقص در رگ های خونی

در دوران جنینی ممکن است نواقصی در ناحیه قلب ایجاد شوند که در عملکرد رگ‌ها و شریان‌های قلب اختلال ایجاد کنند. این نواقص ممکن است باعث کاهش جریان خون در بدن فرد و مشکلات ریوی شوند.

نقص در دیواره قلب ها

در برخی از موارد بیماری قلبی مادرزادی به دلیل وجود سوراخ در بین بطن‌ها و دهلیزها ایجاد می‌شوند. در واقع سوراخی که بین دهلیز و بطن‌ها ایجاد می‌شود باعث اختلال در جابه‌جایی خون، جریان خون و فشار خون بالا می‌شود.

معرفی انواع بیماری قلبی مادرزادی
معرفی انواع بیماری قلبی مادرزادی

مراجعه به پزشک

در این مقاله به معرفی انواع بیماری قلبی مادرزادی پرداختیم. بیماری قلبی مادرزادی که به دلیل نقص در ساختار قلب حین دوران جنینی ایجاد می‌شود، باعث بروز مشکلات شدید در فرد می‌شود. این نواقص باعث بروز بیماری‌های تنفسی، قلبی و ایجاد عوارضی چون غش کردن، ضعف، خستگی شدید، عفونت تنفسی، صداهای غیر طبیعی و… می‌شود.

کسانی که به صورت مادرزادی از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، بهتر است برای درمان هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق در تهران از طریق تست‌های مختلف و انجام معاینات به تشخیص بیماری می‌پردازد و سپس با توجه به شرایط بیمار برای درمان بیماری قلبی مادرزادی اقدام می‌کند. با توجه به این که اغلب بیماری‌های قلبی در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان هستند مراجعه زود هنگام به پزشک بسیار حائز اهمیت است.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *