مقدمه

تا به حال در رابطه با افتادگی دریچه میترال شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید افتادگی این بخش چه ارتباطی با استرس‌های روزمره شما دارد؟ بافت اطراف دریچه میترال گاهی به طور غیر معمول دچار کشیدگی شده و در نهایت ممکن است که حتی خم شوند. افرادی که به این بیماری دچار هستند، علاقمند هستند که بدانند این این نوع بیماری درمانی دارد یا خیر.

شلی دریچه میترال یا Mitral Valve Prolapse یکی از انواع بیماری‌هایی است که سلامت قلب را تهدید می‌کند. این بیماری با نام پرولاپس دریچه میترال شناخته می‌شود. شل شدگی دریچه میترال راه حلی برای پیشگیری ندارد اما از طریق روش‌های جراحی و غیر جراحی قابل درمان است. در بسیاری از موارد پرولاپس دریچه میترال باعث ایجاد خطر در انسان نمی‌شود.

این بیماری باعث کاهش طول عمر انسان نمی‌شود اما دارای عوارضی است که بهتر است برای کنترل این عوارض در بدن، افتادگی دریچه میترال درمان شود. در این مطلب به بررسی این که شلی دریچه میترال چیست و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد، پرداختیم.

دریچه میترال چیست؟

این دریچه عضوی از قلب بشمار می‌رود که دارای دو برگچه است و بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. وظیفه دریچه میترال این است که اجازه انتقال خون از دهلیز چپ به بطن چپ را می‌دهد و مانع از برگشت خون یا نشت آن به دهلیز می‌شود‌. دریچه میترال ممکن است دارای عارضه و نواقصی شود که در خون‌رسانی بدن توسط قلب ایجاد اختلال کند.

شلی دریچه میترال چیست؟

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که دریچه میترال دچار شل شدگی و انقباض ‌شود و همچنین به سمت دهلیز چپ بعد از هر ضربان قلب کشیده شود. این بیماری به علت بزرگ شدن و عقب رفتن دریچه‌ها به سمت دهلیز، باعث برگشت خون به دهلیز چپ می‌شود و این عارضه در نهایت سبب ایجاد صدای اضافی در قلب خواهد شد. دلایل خاصی در مورد ابتلا به این بیماری وجود ندارد اما داشتن سابقه خانوادگی و ابتلا به بیماری‌های بافت همبند در ابتلا به بیماری افتادگی دریچه میترال تاثیرگذار است.

افتادگی یا شلی دریچه میترال چیست؟

شلی دریچه میترال یا پرولاپس دریچه میترال یکی از انواع بیماری‌هایی است که به صورت اکتسابی یا ژنتیکی باعث اختلال در قلب می‌شود. افتادگی دریچه میترال در زنان شایع‌تر است و معمولا در دوران 15 تا 30 سالگی ایجاد می‌شود.

انواع بیماری شلی دریچه میترال

به طور کلی شل شدگی دریچه میترال به 2 شکل باعث آسیب قلب می‌شود. در نوع اول افزایش ضخامت لت‌های دریچه میترال باعث شل شدگی آن می‌شوند. در نوع دوم تغییری در ضخامت لت‌های دریچه میترال ایجاد نمی‌شود اما به دلیل نرسیدن خون کافی به عروق کرونری و بروز صدمه ایسکمیک در عضلات نگهدارنده دریچه میترال، بیماری افتادگی دریچه میترال ایجاد می‌شود.

شلی دریچه میترال

علائم شلی دریچه میترال

درصد زیادی از کسانی که دچار بیماری افتادگی دریچه میترال هستند علائم خاصی ندارند. این بیماری باعث عارضه خاصی نمی‌‌شود اما در صورتی که این بیماری کمی شدت پیدا کند، علائم زیر به مرور بروز می‌کند:

• سرگیجه و غش
  • ایجاد اضطراب و هراس
  • بروز تنگی نفس و سخت نفس کشیدن
  • حالت تهوع و سوزن سوزن شدن دست و پا
  • به وجود آمدن تپش قلب به علت افزایش ضربان
  • بروز تنگی نفس در هنگام ورزش و فعالیت شدید بدنی
  • مهمترین نشانه‌های بروز این بیماری درد در قفسه سینه است اما این درد باعث عارضه‌ای در بدن مانند حمله قلبی و… نمی‌شود.
  • ایجاد تورم در پاها به این علت که خون به دهلیز برگشت خورده و به مرور زمان باعث بروز ضعف در ماهیچه‌ها و عضلات می‌شود.

بهتر است در صورت شدید بودن بیماری پرولاپس دریچه میترال حتماً به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

روش تشخیص افتادگی دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال از طریق انجام آزمایشات و تست‌های مخصوصی توسط متخصص قلب و عروق قابل تشخیص است. در بسیاری از موارد شل شدگی دریچه میترال با صداهایی همراه است که این صدا از طریق گوشی توسط پزشک شنیده می‌شود.

معمولاً پزشک برای شنیدن صدای دریچه‌های شل شده، تست ورزش را برای بیمار تجویز می‌کند. با این حال پزشک قلب و عروق برای اطمینان از وجود این بیماری در بدن از اکوکاردیوگرافی استفاده می‌کند. اکوکاردیوگرافی بهترین راه برای تشخیص نرمی دریچه میترال است که در آن با استفاده از امواج صوتی به بررسی حرکت قلب، میزان پس زدن خون، اندازه دهلیزها و بطن‌ها می‌پردازند. راه‌های دیگر تشخیص افتادگی دریچه میترال اکوکاردیوگرافی داپلر و الکتروکاردیوگرام است.

عوامل موثر در افزایش احتمال ابتلا به افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال ممکن است در هر سنی در افراد رخ دهد. معمولا ابتلا به این بیماری در افراد با سن کمتر بدون علامت و در افرادی با سن بالا با علائم است. همچنین ممکن است ابتلا به افتادگی دریچه میترال همراه با یک عارضه دیگر قلب بروز کند که عبارتند از:

• سندرم مارفان
  • سندرم Ehlars-Donlos
  • بیماری ابستین
  • دیستروفی عضلانی
  • بیماری گریوز
  • اسکولیوز

درمان شل شدگی دریچه میترال

خوشبختانه شل شدگی دریچه میترال باعث عوارض خاصی در بدن نمی‌شود. بسیاری از افراد با وجود داشتن این بیماری عارضه خاصی ندارند و به راحتی به انجام کارهای روزمره خود می‌پردازند. در صورتی که شلی دریچه میترال باعث مشکلی خاصی نشود، می‌توان از طریق مصرف برخی از داروها و انجام ورزش آن را درمان کرد.

شلی دریچه میترال

به طور کلی افراد میانسال باید به صورت دوره‌ای چکاپ قلب انجام دهند تا از بروز هرگونه بیماری قلبی خیلی سریع مطلع شوند. در صورت داشتن علائم ذکر شده بیماری افتادگی دریچه میترال با درمان جراحی به ترمیم یا تعویض دریچه میترال می‌پردازند.

در صورتی که میزان افتادگی دریچه میترال شدید باشد و باعث ایجاد خطر در فرد شود، با توجه به توصیه پزشک از جراحی کمک گرفته می‌شود. در صورتی که شلی دریچه میترال باعث نارسایی شود از طریق عمل قلب باز این بیماری را درمان می‌کنند. در این جراحی به ترمیم یا تعویض دریچه شل شده می‌پردازند. در جراحی ترمیمی، ساختار دریچه میترال را اصلاح می‌کنند و در جراحی تعویضی، دریچه‌ای سالم را جایگزین دریچه آسیب دیده می‌کنند.

دیگر روش‌های درمانی افتادگی دریچه میترال، عبارتند از:

• انجام ورزش روزانه
  • عدم مصرف قهوه و کافئین
  • استفاده از مسکن‌ها برای کاهش درد
  • استفاده از داروهای کاهش ضربان قلب
  • عدم مصرف سیگار و مواد مخدر
  • ترک مصرف مشروبات الکلی
  • کاهش وزن و تغییر در رژیم غذایی

آیا افتادگی دریچه میترال برای زنان باردار خطرساز است؟

در بسیاری از موارد افتادگی دریچه میترال باعث ایجاد خطر در دوران بارداری نمی‌شود اما بهتر است کسانی که از بیماری‌های مادرزادی رنج می‌برند یا با مشکل شلی دریچه میترال مواجه هستند، قبل از بارداری یا در زمان بارداری با یک متخصص قلب و عروق مشورت کنند. در مواردی که میزان شل شدگی دریچه میترال شدید باشد ممکن است فرد در زمان زایمان نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشد. همچنین ممکن است بیماری شلی دریچه در دوران بارداری تشدید شود.

سخن پایانی

شلی دریچه میترال اگرچه باعث به خطر افتادن جان انسان نمی‌شود اما در مواردی ممکن است خطرناک باشد و سلامت قلب را به خطر بی‌اندازد. بنابراین بهتر است برای کنترل و درمان آن به متخصص قلب و عروق مراجعه شود. درمان به موقع و کنترل آن از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند و مانع از بروز خطرات جدی در انسان می‌شود.

دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق است که از طریق انواع آزمایشات و تست‌های مختلف به بررسی وضعیت بیمار می‌پردازد. در صورتی که شما هم از بیماری شلی دریچه میترال رنج می‌برید، می‌توانید با مطب دکتر محمدرضا مبینی به شماره 09903868631 تماس بگیرید.