سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام جانداران از طریق قلب زنده هستند. قلب انسان وظیفه خون رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد. هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را به دلیل بیماری قلبی از دست می دهند. به همین دلیل حفظ سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه های متعددی برای بهبود وضعیت قلب وجود دارد که با تغییر سبک زندگی و رعایت برخی نکات امکان پذیر است. در این مطلب به بررسی 7 نکته اسرار آمیزی که باعث حفظ سلامت قلب می شوند، می پردازیم.

1- سلامت قلب با ورزش

اولین راه برای بهبود وضعیت قلب و سلامت آن ورزش کردن است. ورزش یکی از عواملی است که باعث تقویت عضله قلب می شود. نتایج نشان می دهد که انجام حرکات و تمرین های ورزشی باعث گشاد شدن عروق کرونری و در نتیجه افزایش سرعت خون رسانی به قلب می شود. همچنین انجام مداوم حرکت های ورزشی کمک می کند که میزان هموگلوبین در خون افزایش پیدا کند و اکسیژن رسانی با کیفیت بهتری انجام شود. بالا بودن کلسترول و افزایش فشار خون عاملی هستند که باعث بسته شدن عروق و بروز سکته قلبی می شوند. ورزش کمک می کند که میزان فشار خون در فرد تنظیم شود و کلسترول بد به شدت کاهش پیدا کند؛ بنابراین بهتر است روزانه 30 دقیقه تا 1 ساعت برای سلامت بدن ورزش انجام شود.

سلامت قلب با 7 نکته اسرارآمیز
سلامت قلب با 7 نکته اسرارآمیز

2- سلامت قلب با تغذیه مناسب

سلامت قلب با تغذیه مناسب امکان پذیر است. در سال های اخیر درصد بالایی از افراد به دلیل مصرف غذاهای مضر مانند فست فود، کنسرو، غذاهای شور، شیرینی و… دچار بیماری هایی چون دیابت، بسته شدن عروق، سرطان و… شده اند. مصرف غذاهایی با کلسترول بالا باعث بسته شدن عروق کرونری می شوند. به همین دلیل بسیاری از مردم از عارضه بسته شدن عروق رنج می برند. همچنین مصرف غذاهای شور باعث افزایش فشار خون در فرد و بروز سکته قلبی می شود. به همین دلیل باید برای حفظ سلامت قلب و درمان یا پیشگیری از بروز بیماری های قلبی از یک برنامه غذایی درست استفاده شود. در برنامه غذایی روزانه باید از مصرف غذاهای شور، چرب، شیرین پرهیز شود و به جای آن از غذاهایی با پروتئین و ویتامین بالا استفاده شود.

3- سلامت قلب با مصرف نکردن دخانیات

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به خطر افتادن سلامت قلب می شود، مصرف دخانیات است. دخانیات باعث بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی در فرد می شوند. مصرف سیگار و انواع دخانیات باعث کاهش حجم اکسیژن در بدن و نرسیدن اکسیژن کافی به قلب می شود. دخانیات علاوه بر آسیب ریه، باعث آسیب شدید به دیواره رگ های عروقی و در نتیجه مسدودیت رگ ها می شوند. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و افزایش طول عمر، مصرف دخانیات به طور کامل کنار گذاشته شود.

سلامت قلب با 7 نکته اسرارآمیز
سلامت قلب با 7 نکته اسرارآمیز

4- بهبود وضعیت قلب با خواب کافی

خواب کافی و درست عاملی است که باعث آرامش اعصاب و بهبود وضعیت قلب می شود. تمام انسان ها در زمان استراحت و خواب به دلیل عدم فعالیت از ضربان قلب آرام و فشار خون کمتری برخوردار هستند. این ویژگی باعث می شود که قلب برای مدتی استراحت کند. کم خوابی عاملی است که باعث تولید نوعی پروتئین به نام پروتئین واکنشی سی در بدن می شود. این پروتئین میزان استرس و اضطراب را افزایش می دهد و باعث به خطر افتادن سلامت قلب می شود. به همین دلیل بهتر است برای بهبود وضعیت ضربان قلب و استراحت قلب روزانه خواب کافی و منظمی داشته باشد. البته برخی از افراد به دلیل داشتن برخی از بیماری ها مانند نارسایی قلبی از خواب نا منظمی برخوردار هستند که باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

5- جلوگیری از بیماری قلبی با چکاب منظم

یکی از بهترین راهکارهایی که باعث سلامت قلب انسان و جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی می شود، چکاپ ماهیانه است. امروزه بیماری های زیادی وجود دارند که به دلیل نداشتن علائم خاصی به سرعت پیشرفت می کنند و باعث به خطر افتادن سلامت انسان می شوند. چکاپ منظم کمک می کند که هر فرد از وضعیت قلب خود آگاه شود و در صورت داشتن بیماری قلبی خاص به درمان آن بپردازد. برای چکاپ بهتر است افراد میانسال هر شش ماه یکبار به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. همچنین افرادی با سنین بالاتر از 60 سال بهتر است هر دو ماه یکبار به متخصص قلب و عروق مراجعه کند.

6- کنترل وزن و درمان بیماری های قلبی

چاقی و افزایش وزن عاملی است که باعث به خطر افتادن قلب و بروز بیماری هایی چون واریس، دیابت، فشار خون و… می شود. افراد چاق به دلیل داشتن حجم زیادی از چربی در بدن دچار بیماری های عروقی می شوند. افرادی با وزن بالا دارای مقدار زیادی کلسترول بد هستند، کلسترول بد عاملی است که باعث تنگ شدن عروق و بروز سکته قلبی و مغزی می شود. به همین دلیل بهتر است برای بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی وزن بدن کنترل شود. کنترل وزن با رعایت تغذیه و داشتن تحرک کافی امکان پذیر است.

سلامت قلب با 7 نکته اسرارآمیز
سلامت قلب با 7 نکته اسرارآمیز

7- رعایت بهداشت فردی و تضمین سلامتی قلب

رعایت بهداشت فردی یکی از مهم ترین نکاتی است که از بروز بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی جلوگیری می کند. امروزه برخی از افراد به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی دچار بیماری هایی چون ذات الریه، آنفولانزا و… می شوند. این بیماری ها زمینه بروز برخی از انواع بیماری های قلبی را فراهم می کنند بنابراین بهتر است با رعایت بهداشت فردی مانند شست و شوی دست با صابون یا مواد شوینده از بروز بیماری های قلبی جلوگیری شود.

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی نکاتی که باعث سلامت قلب می شوند، پرداختیم. خطر ابتلا به بیماری های قلبی باعث شده است که امروزه همه به دنبال راهکاری برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی هستند. ورزش کردن، رعایت تغذیه، توجه به بهداشت فردی در کنار چکاپ منظم کمک می کند که بسیاری از افراد به بیماری های قلبی مبتلا نشوند. چکاپ منظم مطمئن ترین راه برای اطمینان از سلامتی قلب است. بر همین اساس بهتر است از یک متخصص با تجربه برای اطلاع از وضعیت قلب کمک گرفته شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با انجام معاینات و تست های مختلف به بررسی شرایط قلب فرد می پردازد. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمدرضا مبینی برای درمان انواع بیماری های قلبی و واریسی اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *