استرس یکی از مهم ترین عواملی است که باعث بروز انواع بیماری قلبی و افزایش فشار خون در فرد می شود. سالانه درصد بالایی از افراد به دلیل داشتن استرس مزمن یا ناگهانی دچار حملات قلبی و مرگ شده اند. طبق بررسی های انجام شده افراد بسیاری هستند که بعد از شکست در کسب و کار و وقوع اتفاقات طبیعی مانند سیل، زلزله و… به دلیل استرس بالا دچار ایست یا سکته قلبی شده اند.

استرس اگر چه ممکن است به صوت مستقیم نقش بسزایی در ایجاد بیماری و ناراحتی قلبی نداشته باشد اما به مرور زمان و با افزایش فشار خون باعث ایجاد بیماری قلبی و عروقی می شود. به همین علت در این مقاله به بررسی رابطه استرس و بیماری های قلبی می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

استرس چگونه باعث بروز بیماری های قلبی می شود؟

استرس یکی از عواملی است که باعث افزایش ترشح آدرنالین در بدن فرد می شود. آدرنالین از هورمون هایی است که باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه فشار خون بالا می شود. در واقع عاملی که باعث ایجاد بیماری قلبی در فرد مضطرب می شود، فشار خون ناشی از استرس است. به طور کلی هورمون هایی که در نتیجه استرس ترشح می شوند، باعث تپش قلب، افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، لخته شدن خون و… می شوند.

کورتیزول و آدرنالین از هورمون هایی هستند که بعد از استرس ترشح می شوند. فشار خون ناشی از استرس به مرور زمان باعث بروز ناراحتی هایی در قلب می شود که این ناراحتی ها احتمال ایجاد بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

رابطه استرس و بیماری های قلبی
رابطه استرس و بیماری های قلبی

استرس باعث بروز چه بیماری هایی در بدن می شود؟

استرس به طور مستقیم نقشی در ایجاد بیماری قلبی ندارد، اما عاملی است که باعث فشار خون بالا، افزایش سطح کلسترول خون، پر خوری، مصرف دخانیات و… می شود. این عوامل باعث ناراحتی قلبی و بروز بیماری قلبی می شوند. انواع بیماری های ناشی از استرس عبارتند از:

  • آسیب دیواره عروق
  • گرفتگی ماهیچه قلب
  • افزایش احتمال ایجاد بیماری قلبی تا 40%
  • افزایش احتمال بروز حمله قلبی تا 25%
  • افزایش احتمال سکته مغزی تا 50%
  • ضربان قلب نا منظم
  • کاهش جریان خون
  • لخته شدن خون
  • تضعیف سیستم ایمنی

راه هایی برای کاهش و درمان استرس

استرس علاوه بر اینکه در ایجاد ناراحتی های قلبی تأثیرگذار است باعث بروز انواع بیماری مانند میگرن، فشار خون بالا، انواع بیماری پوستی، نازایی، اختلال در سیستم ایمنی، زخم معده و… می شود. به همین علت بهتر است هر چه سریع تر برای کاهش استرس و درمان آن اقدام شود. نکاتی که باعث کاهش استرس می شوند عبارتند از:

ورزش کردن

یکی از راه هایی که باعث کاهش استرس در همه افراد می شود، ورزش کردن است. در ورزش به دلیل افزایش فشار جسمانی، میزان فشار استرس در فرد کاهش پیدا می کند. ورزش کردن به صورت طولانی مدت باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین می شود. این هورمون باعث احساس شادابی و روحیه مضاعف در فرد می شود. به همین علت افراد ورزش کار علاوه بر سلامت جسمانی از شادابی و روحیه بیشتری برخوردار هستند. ورزش کردن میزان ترشح هورمون کورتیزول را که سبب افزایش استرس می شود را کاهش می دهد.

تنفس عمیق

تنفس عمیق یک عامل تأثیرگذار در کاهش استرس و اضطراب است. به طور کلی استرس باعث فعال شدن دستگاه سمپاتیک و ایجاد علائمی چون افزایش فشار خون، تپش قلب، گرفتگی رگ ها و… می شود. تنفس عمیق باعث فعال سازی دستگاه پاراسمپاتیک و کاهش استرس در فرد می شود. تنفس عمیق باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش استرس در فرد می شود. به همین علت بهتر است در حین استرس با انجام تنفس عمیق به کنترل استرس بپردازید.

خندیدن

طبق بررسی های انجام شده، خندیدن از مهم ترین عواملی است که باعث کاهش استرس در فرد می شود. خندیدن علاوه بر درمان استرس باعث بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود. به همین دلیل افراد شاد از سلامتی جسمانی بیشتری برخوردار هستند.

رابطه استرس و بیماری های قلبی
رابطه استرس و بیماری های قلبی

کاهش مصرف کافئین

کافئین یک ماده انرژی زا در چای، قهوه و… است که مصرف بیش از حد آن باعث تحریک اعصاب می شود. کسانی که از استرس بالایی برخوردار هستند با کاهش مصرف کافئین خود می توانند از بروز بیماری های ناشی از استرس جلوگیری کنند.

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی رابطه استرس و بیماری های قلبی پرداختیم. استرس یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش فشار خون است. فشار خون باعث ایجاد انواع بیماری قلبی می شود. به همین علت توصیه می شود افرادی که از استرس بالایی برخوردار هستند، حتماً با مراجعه به پزشک متخصص از وضعیت قلب خود آگاه شوند. همچنین بهتر است کسانی که به دلیل استرس در ناحیه قلب احساس درد می کنند، برای معاینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق از طریق انجام معاینات و تست های مختلف به بررسی وضعیت قلب در هنگام استرس می پردازد. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی برای چکاپ و درمان قلب اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *