والولوپلاستی یا درمان مشکلات دریچه های قلب

والولوپلاستی یک نوع جراحی بسته و کم تهاجم است که برای درمان بیماری های مرتبط با دریچه قلب انجام می شود. PTMC یا والولوپلاستی بیشتر برای درمان مشکلات مرتبط با تنگی دریچه میترال قلب انجام می شود. در طی این جراحی از وسیله ای به نام بالون استفاده می کنند.

با توجه به اینکه جراحی عمل باز با عوارض زیادی همراه است و در برخی مواقع بیماران شرایط انجام این جراحی را ندارند، پزشکان از روش جراحی بسته مانند والولوپلاستی برای درمان بیماری مرتبط با دریچه های قلب استفاده می کنند. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا در این مطلب به معرفی روش جراحی والولوپلاستی و اقدامات قبل و بعد از آن بپردازیم‌.

والولوپلاستی چگونه باعث درمان بیماری های مرتبط با دریچه قلب می شود؟

والولوپلاستی یک روش درمانی مناسب جهت باز کردن دریچه میترال قلب است. در این روش با استفاده از یک بالون اقدام به باز کردن دریچه های قلب می کنند‌. برای انجام این جراحی از بی حسی برای کاهش درد استفاده می کنند. روش انجام والولوپلاستی بدین شکل است که ابتدا برش بسیار کوچکی را روی کشاله ران ایجاد می کنند. بعد از برش، یک قطعه باریک و کوچک به نام کاتتر را وارد رگ خونی که درون کشاله ران وجود دارد و به قلب انسان راه پیدا می کند، می کنند.

کاتتر را تا نزدیکی دریچه قلب حرکت می دهند. در این مرحله از یک وسیله کوچک به نام بالون، برای باز کردن دریچه قلب استفاده می کنند. بالون برای باز کردن دریچه قلب به کاتتر متصل می شود و بعد از کمی باد شدن منجر به باز شدن دریچه قلب می شود. جراح بعد از پایان یافتن جراحی و باز کردن دریچه میترال، کاتتر را از رگ خونی خارج می کند.

اقدامات قبل از جراحی دریچه قلب

بیمار باید قبل از انجام جراحی اقداماتی را انجام دهد تا در حین عمل عاملی باعث به خطر افتادن سلامت آن نشود. بر این اساس بهتر است قبل از انجام جراحی برای دریافت نتایج موفقیت آمیز، به توصیه های پزشک و نکات زیر توجه شود:

  • چند روز قبل از انجام جراحی بهتر است با پزشک متخصص در رابطه با مصرف داروها مشورت شود.
  • تمام بیماران باید قبل از جراحی پزشک خود را از شرایط جسمی خود آگاه کنند و تمام داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشند.
  • آن بخش از بدن که در حین جراحی برش داده می شود باید شیو شود (موهای آن تراشیده شود).
  • بهتر است چند روز قبل از انجام جراحی از مصرف غذاهای سنگین پرهیز شود.
  • قبل از انجام جراحی انواع لنز تماسی، پروتز، عینک، وسایل فلزی از بیمار جدا شود.
والولوپلاستی یا درمان مشکلات دریچه های قلب 
والولوپلاستی یا درمان مشکلات دریچه های قلب

مراقبت های بعد از جراحی دریچه قلب

  • تمام بیماران بعد از جراحی عمل دریچه قلب باید استراحت کافی داشته باشند و از ایستادن و نشستن زیاد پرهیز کنند.
  • برای انجام جراحی دریچه قلب از ماده حاجب استفاده می شود که برای دفع شدن آن از بدن بهتر است مقدار زیادی مایعات استفاده شود.
  • بهتر است در روزهای اولیه به هنگام رفتن به دستشویی از لگن یا توالت فرنگی استفاده شود.
  • در صورت داشتن درد شدید، تورم زیاد، قرمزی، خونریزی و تغییر دمای بدن به پزشک متخصص مراجعه شود.
  • زخمی که در حین جراحی ایجاد شده است باید همیشه خشک و تمیز نگهداری شود تا دچار عفونت نشود.

عوارض انجام جراحی والولوپلاستی

PTMC یا والولوپلاستی اگر چه در اکثر مواقع با موفقیت همراه است و باعث باز شدن دریچه قلب می شود، اما ممکن است برخی از افراد حین جراحی و یا بعد از پایان جراحی با عوارضی همراه باشند. عوارض و خطرات جراحی PTMC عبارت است از:

  • خونریزی شدید در ناحیه کشاله ران به دلیل وارد شدن کاتتر
  • ایجاد لخته خون و همچنین پارگی رگ های خونی در هنگام وارد کردن یا خارج کردن کاتتر از ران
  • احتمال عفونت در کشاله ران به دلیل برش ایجاد شده
  • پاره شدن دریچه قلب
  • ضربان قلب نامنظم بعد از انجام جراحی
  • احساس سرگیجه، تعرق شدید و سوزش حین انجام جراحی دریچه قلب
  • برخی از افراد ممکن است بعد از این جراحی دچار سکته یا حملات قلبی شوند‌
والولوپلاستی یا درمان مشکلات دریچه های قلب 
والولوپلاستی یا درمان مشکلات دریچه های قلب

مراجعه به پزشک برای درمان

در این مطلب به بررسی جراحی والولوپلاستی پرداختیم. والولوپلاستی یا PTMC یک روش کارآمد و موثر برای درمان بیماری های مرتبط با سفت و بسته شدن دریچه های قلب است.

اگر از بیماری بسته شدن دریچه های میترال، آئورت، سه لتی، پولمونر و… رنج می برید، بهتر است به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. پزشک متخصص ابتدا به معاینه بیمار و وضعیت بیماری می پردازد و در صورت وجود شرایط مناسب از جراحی والولوپلاستی استفاده می کند.

این جراحی باید توسط پزشکان با تجربه که در این حوزه تخصص دارند، انجام شود. دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق، یکی از پزشکان معتبر در زمینه درمان انواع بیماری های قلبی است. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر محمدرضا مبینی برای انجام این جراحی اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *