واریس یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که به دلیل مصرف سیگار، ایستادن طولانی مدت، بارداری، افزایش سن، چاقی و دلایل دیگر در ناحیه پا ایجاد می‌شود. بیماری واریس معمولاً به دلیل ضعیف شدن دریچه سیاهرگ‌ها اتفاق می‌افتد. در واقع در بیماری واریس ضعیف شدن سیاهرگ‌ها باعث قرار گرفتن خون در مسیر غلط می‌شود.

سیاهرگ‌ها در این بیماری گشاد می‌شوند و حجم زیادی از خون را در خود ذخیره می‌کنند. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات شدیدتر هر چه سریع‌تر برای درمان واریس اقدام شود. روش‌های متنوعی برای درمان واریس وجود دارد که با توجه شدت بیماری و شرایط بیمار تعیین می‌شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

لیزر داخل عروقی چیست؟

لیزر سطحی یک روش مطمئن و کم خطر برای درمان بیماری واریس است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود. لیزر سطحی که به لیزر درون رگی یا لیزر EVLT اطلاق می‌شود، برای خارج کردن سیاهرگ‌های واریسی از گرما یا حرارت استفاده می‌کند. در این روش از طریق حرارت دیواره سیاهرگ‌ها را از بین می‌برند و باعث ورود جریان خون به بدن می‌شوند. دیواره سیاهرگ‌ها بعد از مدتی از طریق سلول‌های مرده از بین می‌روند.

لیزر داخل عروقی چگونه انجام می شود؟

این کار توسط متخصصان قلب و عروق انجام می‌شود. بنابراین بهتر است برای انجام جراحی به پزشکان با تجربه در این زمینه مراجعه شود. پزشک متخصص بعد از معاینه و گرفتن شرح حال از بیمار برای درمان لیزر داخل عروقی اقدام می‌کند. تقریباً بیشتر افراد کاندید مناسبی برای لیزر داخل عروقی هستند. برای شروع ابتدا چشم‌ها از طریق عینک‌های مخصوصی پوشیده می‌شوند تا در اثر برخورد ناگهانی اشعه لیزر آسیب نبینند. سپس پزشک با استفاده از بی حسی موضعی بیمار را برای لیزر آماده می‌کند.

پزشک در حین عمل به تعیین محل‌هایی که قرار است لوله به آن وارد شود می‌پردازد. معمولاً بیشتر پزشکان از دستگاهی به نام اولتراسوند برای دیدن سیاهرگ‌های واریسی در صفحه مانیتور استفاده می‌کنند. در ادامه پزشک بعد از دیدن محل سیاهرگ‌ها، شکاف کوچکی را در سطح پوست ایجاد می‌کند و لوله مخصوص را به درون سیاهرگ‌ها وارد می‌کند. درون لوله یک بافت لیزری وجود دارد که باعث گرم شدن بدنه سیاهرگ‌ها و نتیجه بسته شدن آن‌ها می‌شود.

لیزر داخل عروقی
لیزر داخل عروقی

مراقبت های بعد از لیزر داخل عروقی

اگرچه ممکن است لیزر داخل عروقی با عوارض چندانی همراه نباشد، اما بهتر است بعد از لیزر داخل عروقی برای دریافت نتایج بهتر و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از لیزر به توصیه‌های پزشک و مراقبت‌های بعد از عمل توجه شود. مراقبت‌های بعد از لیزر داخل عروقی عبارتند از:

  • بهتر است شخص بیمار برای دریافت نتیجه بهتر از لیزر داخل عروقی به انجام روزانه 45 دقیقه پیاده روی بپردازد. انجام پیاده روی بعد از لیزر داخل عروقی باعث جذب رگ‌ها به بدن و تسریع بهبودی می‌شود.
  • به مدت چند هفته از رفتن به استخر پرهیز شود. آب استخر به دلیل داشتن مواد شیمیایی و استفاده از کلر باعث آسیب مجدد زخم‌ها می‌شود.
  • چاقی، یبوست، مصرف سیگار، زمینه ارثی و بارداری از عواملی هستند که باعث بروز بیماری واریس می‌شوند؛ بنابراین بهتر است بعد از جراحی مصرف سیگار و پرخوری پرهیز شود.
  • بهتر است تا دو هفته بعد از لیزر داخل عروقی در هنگام راه رفتن از جوراب‌های واریسی استفاده شود.

مزایای لیزر داخل عروقی

بیماری واریس که به دلیل گشاد شدن سیاهرگ‌ها اتفاق می‌افتد در صورت درمان نشدن باعث ایجاد چهره نامناسب در ناحیه پا می‌شود. همچنین افرادی که از بیماری واریس رنج می‌برند توانایی ایستادن به مدت طولانی را ندارند. لیزر داخل عروقی از مزایایی برخوردار است که باعث شده است امروزه بیشتر افراد به جای جراحی‌هایی سخت از لیزر سطحی برای درمان واریس استفاده کنند. مزایای لیزر داخل عروقی عبارتند از:

  • بدون نیاز به بیهوشی: یکی از مزیت‌های لیزر داخل عروقی، عدم نیاز به بیهوشی است. این روش درمان به صورت سرپایی و تنها با تزریق بی حسی انجام می‌شود.
  • بدون ایجاد برش: در لیزر داخل عروقی برش یا بخیه‌ای در سطح پوست ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل این روش درمان با خونریزی و دردهای شدید همراه نیست. همچنین برخلاف درمان واریس به روش جراحی نیازی به ترمیم محل بخیه در لیزر سطحی نیست. در لیزر سطحی تنها شکاف‌های کوچکی ایجاد می‌شود که نیاز به بخیه ندارند.
  • دوران نقاهت کوتاه: دوران نقاهت لیزر داخل عروقی نسبت به جراحی واریس بسیار کمتر است. در واقع بعد از لیزر سطحی آسیبی چندانی به شخص وارد نمی‌شود و فرد بیمار بعد از گذشت چند روز می‌تواند به انجام فعالیت‌های روزانه خود بپردازد. در این روش درمان احتمال التهاب و عفونت نیز بسیار کم است.
لیزر داخل عروقی
لیزر داخل عروقی

مراجعه به پزشک

بیماری واریس در صورت درمان نشدن باعث بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد لخته خون سطحی، ایجاد لخته خون عمقی، درد، خارش و… می‌شود. به همین دلیل بهتر است از روش‌های کم خطر و سریع برای درمان واریس استفاده شود. لیزر داخل عروقی یک روش کم خطر و سریع است که به درمان علائم بیماری واریس می‌پردازد.

شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق برای درمان بیماری واریس اقدام کنید. دکتر محمد رضا مبینی با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری از روش‌های مختلفی مانند لیزر داخل عروقی برای درمان بیماری اقدام می‌کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *