علائم سکته قلبی جز مواردی است که دانستن آن برای همه افراد ضروری است. برای آشنایی با این علائم، بهتر است ابتدا بدانیم سکته قلبی چیست.

سکته قلبی چیست؟

قلب مهم‌ترین عضو بدن برای حیات است. ماهیچه‌های قلب برای زنده بودن نیازمند اکسیژن هستند‌. اکسیژن لازم را جریان‌های خونی به سمت ماهیچه‌های قلب سوق می‌دهند‌. زمانی که این جریان خون کند شود و یا به طور کامل قطع شود، فرد دچار سکته قلبی یا حمله قلبی می‌شود.

هر ساله تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به دلیل انواع مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سکته‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

چه عواملی سبب سکته قلبی می شوند؟

عوامل بسیاری سبب بروز سکته قلبی می‌شوند که در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان این عوامل تشدید کننده را به دو گروه عوامل ژنتیکی و عوامل اکتسابی تقسیم کرد.

عواملی مانند داشتن فشار خون بالا که شدت جریان خونی را دچار اختلال می‌کند، از اصلی‌ترین علل این مشکل است. این مورد هم می‌تواند به صورت ژنتیکی وجود داشته باشد و هم اینکه بعداً دچار این بیماری شوید.

همچنین آن دسته از افراد که سطح چربی، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالایی دارند، بیشتر در معرض خطر حمله‌های قلبی قرار دارند، زیرا این چربی‌ها باعث بسته شدن رگ‌های خونی ماهیچه‌های قلبی می‌شوند.

بسته شدن رگهای قلب و سکته قلبی

علت مهم دیگر سن افراد است که طبیعتاً هرچه سن بالاتر رود ریسک بیشتر می‌شود، چون با افزایش سن، پیش زمینه اغلب بیماری‌های مسبب حملات قلبی برای افراد فراهم می‌شود. همچنین بدن در حالت فرسودگی قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که حتی خود فرد نیز این تغییر را به وضوح در بدن خود حس می‌نماید.

دیابت نوع یک که با نام دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته می‌شود، امروزه یکی از بیماری‌هایی است که گسترش یافته است. این دیابت نیز در افزایش احتمال حملات قلبی تاثیر زیادی دارد.

همان طور که می‌دانید استرس و در معرض فشار روحی و روانی بودن یکی از مواردی است که به تنهایی سبب بروز اغلب مشکلات و خطرات جدی می‌شود. شاید بهتر باشد بدانید که هرچه بیشتر در معرض استرس باشید و نتوانید سطح روحیه خود را بالا ببرید، آسیب‌پذیرتر خواهید بود و در نهایت احتمال ایجاد سکته‌های قلبی نیز افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است که بروز اکثر بیماری‌ها تا حد زیادی به نوع تغذیه و خوراک شما بستگی دارد. از این جمله می‌توان مصرف دخانیاتی مانند سیگار، الکل و همچنین مصرف رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های مضر را نام برد.

بنابراین توصیه می‌شود که همواره از یک رژیم غذایی سالم و مطلوب بهره ببرید تا با خیالی آسوده به ادامه زندگی خود بپردازید‌.

شایع ترین علائم حمله قلبی

در یک بیماری از هر نوعی که باشد، در وهله اول معمولا بهتر است با علائم آن بیماری آشنا باشیم. تا در صورت بروز علائم مشابه بتوانیم خود را به پزشک متخصص برسانیم و برای وجود آن بیماری آمادگی داشته باشیم.

علائم یک بیماری ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. همچنین شدت این علائم بستگی به بدن هر فرد و شدت بیماری متفاوت خواهد بود. شایع‌ترین علائم سکته قلبی عبارت‌اند از:

• وجود حالت فشار در ناحیه قفسه سینه
  • سختی در تنفس

این درد ممکن است به دلایل زیادی بروز دهد و سریع نیز متوقف شود. در صورتی که در هنگام حملات قلبی، بیش از چند دقیقه به طول می‌انجامد و همین موضوع نیز سبب دل نگرانی افراد می‌شود.

این درد یا ناراحتی در مواردی ممکن است به شانه‌ها، گردن و بازوها نیز تاثیر بگذارد و احساس تیر کشیدن کنید. معمولاً این درد به گونه‌ای است که با استراحت و مصرف انواع قرص‌های نیتروگلیسیرین مانند قرص سوستاک بهبود می‌یابد.

همچنین از علائم دیگر که برخی افراد تجربه داشته‌اند می‌توان به حس تعریق در بدن، سردی بدن یا رنگ پریدگی اشاره نمود. بهتر است بدانید که در این حالت نبض انسان نیز سریع‌تر و یا به صورت نا‌منظم‌تری می‌زند.

در مواردی فرد به طور واضح این تغییر ضربان را حس می‌کند و در مواردی نیز ممکن است نیاز به دستگاه اندازه‌گیری فشار خون یا همان فشارسنج داشته باشید.

در استفاده از دستگاه فشارسنج، ابتدا یک کاف به دور بازوی شما قرار می‌گیرد و سپس با پمپ مخصوصی که دارد باد می‌شود. با باد شدن این پمپ گردش خون برای مدتی قطع می‌شود.

سپس یک دریچه کوچک به آرامی کاف را خالی می‌کند و در این حالت پزشک به کمک گوشی پزشکی به صدای تپش خون شما گوش می‌دهد. پزشک به کمک این صدای شریان‌ها، به عدد فشار کوچک و بزرگ شما پی می‌برد.

در هنگام مشاهده علائم سکته قلبی چه کاری باید انجام داد؟

در هنگام مشاهده هر کدام از علائم سکته قلبی در خود، در مرحله اول باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید خودتان راهی اورژانس یا بیمارستان شوید زیرا سکته قلبی یکی از موارد بسیار حساس و خطرناک است و بهتر است تحت نظارت افراد حرفه‌ای باشید. در نتیجه قدم اول تماس گرفتن با شماره 115 است.

مرحله دوم استفاده از قرص‌های شخصی خودتان است. توجه کنید که به هیچ وجه در بروز چنین حالتی سرخود اقدام به مصرف قرص نکنید، حتی اگر اطرافیان شما پیشنهاد قرصی را به شما دادند به شدت از این امر اجتناب نمایید.

تنها در صورتی که پزشک متخصص شما از قبل دارویی مانند قرص‌های گشاد کننده عروق و یا قرص‌های آسپرین به شما تجویز کرده بودند، می‌توانید در این زمان از آنها متناسب با دز مصرفی خود استفاده کنید.

در مرحله سوم باید درب‌های ورودی خانه را باز کنید و به حالت نشسته به چیزی تکیه دهید. بهتر است یک بالش به پشت کمر خود و یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید.

سعی کنید بدن خود را گرم نگه دارید و آرامش خود را حفظ کنید و به دور از استرس و نگرانی منتظر رسیدن اورژانس باشید.