حمله قلبی هنگامی روی می‌دهد که عمل خون‌رسانی به یک بخش از قلب مسدود و متوقف شده باشد. عوارض و نشانه‌های سکته قلبی در هر شخص متفاوت است. گاهی اوقات این عارضه ناگهانی، شدید و گاهی اوقات با درد قفسه سینه همراه خواهد شد و ممکن است در برخی افراد، به‌ آرامی و با یک درد خفیف شروع شود و نیز می‌تواند در میان زنان و مردان متفاوت باشد. در ادامه این مقاله به سبک زندگی و شرایط سلامتی فرد پس از سکته قلبی خواهیم پرداخت.

هر چند این بیماری یک اتفاق در زندگی محسوب می‌شود، اما با خود احساس ترس و نا امیدی برای فرد به همراه دارد. چنانچه طبق دستورات پزشکی عمل کنید بازیابی کامل سلامتی دور از انتظار نخواهد بود.

زمان ترخیص از بیمارستان پس از سکته قلبی

در سالیان گذشته، اشخاصی که سکته را تجربه می‌کردند می‌بایست روزها تا هفته‌ها را در بیمارستان سپری می‌کردند و بیشتر آنها تمام مدت در رختخواب بودند و به استراحت می‌پرداختند.

در حال حاضر بسیاری از بیماران سکته قلبی در عرض یک روز از رختخواب بیرون ‌آمده، چند روز بعد هم توانایی راه ‌رفتن و انجام فعالیت‌های سبک را به دست آورده و سپس از بیمارستان ترخیص و به خانه باز می‌گردند.

اگر عوارضی را تجربه کنید یا تحت یک روش تهاجمی، نظیر بای‌پس bypass عروق کرونر یا آنژیوپلاستی قرار گرفته باشید، به احتمال زیاد به سپری‌ کردن مدت زمان بیشتری در بیمارستان احتیاج خواهید داشت.

دوره بهبودی سکته قلبی

بهبودی پس از سکته قلبی، بلافاصله پس از ترک‌ کردن بیمارستان روی نخواهد داد. بستگی به‌ شدت سکته، پروسه بهبودی کامل از چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد. با وجود این که استراحت بعد از سکته قلبی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما ضروری است که اشخاصی که دچار سکته قلبی شده‌اند، فعالیت فیزیکی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

برای بهبودی از سکته قلبی، می‌بایست تغییراتی در سبک زندگی به وجود آورد که اعمال این تغییرات بدون شک زمان ‌برخواهد بود. چنانچه شما یا یکی از اطرافیان شما به‌ تازگی دچار سکته قلبی شده‌اید، به خود فرصت و زمان برای بهبودی دهید و نباید انتظار داشت یک ‌روزه زندگی به روال عادی سابق برگردد.

بهبودی پس از سکته قلبی، بلافاصله پس از ترک‌کردن بیمارستان روی نخواهد داد.
بهبودی پس از سکته قلبی، بلافاصله پس از ترک کردن بیمارستان روی نخواهد داد.

رایج ترین توصیه های درمانی پس از سکته قلبی

برای بیشتر اشخاصی که تجربه سکته قلبی را داشته‌اند، داروها، تغییرات سبک زندگی و برخی اوقات شیوه‌های جایگزین جراحی توسط پزشک متخصص قلب تجویز و توصیه می‌شود، در عین حال امکان دارد متخصص قلب جهت تعیین میزان آسیب قلبی و بیماری عروق کرونر، آزمایش‌های تشخیصی توصیه و تجویز کند.

تغییرات سبک زندگی که پزشک متخصص قلب به طور معمول توصیه می‌کند عبارت هستند از:

  • فعالیت بیشتر
  • انتخاب یک رژیم غذایی سالم به خصوص برای قلب
  • کاهش استرس و اضطراب
  • عدم استعمال دخانیات

توانبخشی پس از سکته قلبی

در بیشتر مواقع بهترین پزشک متخصص قلب یک برنامه کنترل شده پزشکی را برای کمک به سرعت بهبود از طریق تمرین‌های ورزشی، آموزش و مشاوره توصیه و تجویز می‌کند. برنامه‌های توانبخشی بیشتر مواقع با بیمارستان‌ها مرتبط هستند و با همکاری یک تیم توانبخشی تشکیل شده از پزشک، پرستار، کارشناس تغذیه یا دیگر متخصصان مربوطه انجام می‌شوند.

توانبخشی پس از سکته قلبی می‌تواند بر روی موارد زیر اثر گذار باشد:

  • کاهش احتمال بروز بیماری قلبی
  • بهبودی پس از سکته قلبی
  • بهتر ‌شدن کیفیت زندگی
  • افزایش آرامش روحی روانی
  • مدیریت بیماری

فعالیتهای بدنی پس از سکته قلبی

امکان دارد پس از سکته قلبی انرژی کافی برای انجام کارها و سپری ‌کردن اوقات فراغت داشته باشید، اما باید زمانی که زیاد خسته هستید استراحت کرده یا یک چرت کوتاه بزنید.

مشارکت در رویدادهای اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و برای انجام فعالیت‌های بدنی منظم برنامه‌ریزی منظم روزانه داشته باشید.

متخصص قلب، بهترین مشاور برای ارائه راهکارهای مناسب با وضعیت شما است. در بیشتر مواقع پزشک متخصص قلب و تیم توانبخشی قلبی به شما یک نسخه ورزشی مناسب می‌دهند. نسخه ورزشی شامل دستورات ورزشی منظمی است که توسط متخصص قلب برای کم‌ شدن نیاز بیمار به دارو یا در بعضی موارد به عنوان جایگزین درمان دارویی به بیمار ارائه می‌شود.

درد سینه پس از سکته قلبی

اگر پس از سکته قلبی دچار درد قفسه سینه شدید، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این موضوع را با پزشک متخصص قلب خود در میان بگذارید. احتمال دارد پس از این بیماری عوارض جدی یا تهدید کننده زندگی داشته باشید که باید فوری و بدون تردید با پزشک متخصص قلب خود در این مورد مشورت کنید. هر نوع درد قفسه سینه پس از سکته قلبی می‌بایست بسیار جدی گرفته شود.

طول عمر پس از سکته قلبی

با وجود پیشرفت‌های فراوانی که در گستره دانش پزشکی به وجود آمده، اما پیش‌بینی دقیق طول عمر یک شخص پس از سکته قلبی دشوار است و به علل گوناگونی مانند شدت سکته و شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

امکان دارد سکته قلبی، حدود 8 تا 10 درصد از طول عمر مورد انتظار را کاهش دهد، برای مثال، شخصی که از سلامت کامل برخوردار است و طول عمر وی 85 سال است چنانچه دچار عارضه سکته قلبی شود، طول عمر وی 10% معادل 8/5 سال کاهش پیدا خواهد کرد.

آسیب دائمی عضلات قلب پس از سکته قلبی

زمانی که حمله قلبی اتفاق می‌افتد، ماهیچه‌های قلب منبع تأمین خون و تغذیه خود را از دست می‌دهند و هر چه بیمار دیرتر کمک پزشکی دریافت کند، بافت قلب، آسیب بیشتری خواهد دید و در نتیجه میزان آسیب ‌دیدگی عضله قلب به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • شدت سکته قلبی (میزان انسداد شریان قلبی)
  • زمان میان سکته و دریافت کمک‌های پزشکی

عضله آسیب‌ دیده قلب با گذشت زمان و با تشکیل بافت اسکار بهبودی خود را به دست خواهد آورد. این پروسه به طور معمول چندین هفته زمان می‌برد و همان‌گونه که اشاره شد به سرعت دریافت کمک پزشکی و شدت سکته بستگی دارد.

قلب از اندام‌هایی است که اگر قسمتی از آن به‌ شدت دچار آسیب دیده باشد، قسمت دیگر به کار خود ادامه خواهد داد، اما بستگی به میزان آسیب ‌دیدگی قلب، امکان دارد نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده و توانایی پمپاژ خون مثل قبل از سکته قلبی را نداشته باشد.

با مراجعه به یک دکتر قلب خوب و دریافت درمان مناسب و ایجاد تغییر در سبک زندگی پس از حمله قلبی می‌توان تا حد زیادی توانایی‌های از دست‌ رفته قلب را جبران کرد.

فعالیت بدنی مناسب پس از سکته قلبی

فعالیت بدنی برای قوی نگه ‌داشتن ماهیچه‌های قلب از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوع پس از سکته قلبی نیز صدق می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده در انجمن قلب آمریکا (AHA) اشخاصی که پس از حمله قلبی به شکل منظم ورزش می‌کنند از عمر بیشتر و کیفیت زندگی بهتر برخوردار خواهند شد.

سلامتی قلب انسان در گرو ورزش و فعالیت‌های روزانه منظم است. ورزش‌های هوازی نظیر دوچرخه‌ سواری، آهسته دویدن، شنا یا پیاده‌روی اثر فوق‌العاده‌ا‌ی در سالم و قوی نگه ‌داشتن قلب دارند.

در عین حال تمرینات قدرتی می‌توانند به استقامت و تمرینات کششی به انعطاف‌پذیری شما کمک بسیاری کنند. فراموش نکنید که کلیه این تمرینات برای همه اشخاصی که به سکته قلبی دچار شده‌اند مناسب نیستند و ضرورت دارد که پیش از انجام هرگونه فعالیت بدنی با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید.

شما باید از نشانه‌های فشار بر سیستم قلبی و عروقی آگاه باشید و چنانچه هر یک از نشانه‌های زیر را در طول انجام ورزش فعالیت بدنی احساس کردید، ورزش‌ کردن را متوقف کرده تا فشار بیشتری بر قلب تحمیل نشود.

  • احساس درد، گرفتگی یا فشار در قفسه سینه
  • انجام ورزش بر اساس برنامه توانبخشی و عدم تحمیل فشار زیاد بر قلب
  • احساس درد و گرفتگی در بازو، گردن یا فک
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس شدید
  • احساس سبکی در سر و سرگیجه
  • عرق‌ کردن زیاد و رنگ‌ پریدگی
  • احساس بی‌حسی در بازوهای شما

مصرف کافئین پس از سکته قلبی

اثرات کافئین و نوشیدن قهوه بر ضربان قلب، فشارخون و ریتم قلب سال‌ها است که از موضوعات چالش‌ برانگیز حوزه پزشکی محسوب می‌شود. مروری بر مقاله‌های تحقیقاتی در این حوزه نشان می‌دهند که نتایج اثرات کافئین‌ بر افراد عادی و افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند تا حدود زیادی دارای تناقض است.

بهتر است شما برای مصرف کافئین با پزشک متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید و بر این اساس برای حذف یا ماندن کافئین در رژیم غذایی خود تصمیم گیری کنید.

احساس افسردگی پس از سکته قلبی

افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند طیف گسترده‌ای از احساسات را در حدود 2 تا 6 ماه پس از بروز سکته تجربه می‌کنند.

بروز افسردگی، ترس و خشم به طور کامل طبیعی است و اتفاق غیر قابل‌ پیش‌بینی نیست، برای مثال، با هر بار احساس درد در قفسه سینه یا دست‌ها، امکان دارد این نگرانی به سراغ شما بیاید که ممکن است سکته قلبی دیگر اتفاق بیفتد. این نوع ترس‌ها نرمال است و نه فقط در سکته قلبی بلکه در انواع بیماری‌ها چنین نگرانی‌هایی وجود دارند، اما خوشبختانه این احساسات متناقض و منفی پس از گذشت چند ماه فروکش می‌کند و شما سلامت فکری و جسمی طبیعی خود را دوباره به دست خواهید آورد.

احساس عصبانیت از خود و اطرافیان و دنبال مقصر گشتن از جمله احساسات زود گذر دیگری است که پس از سکته قلبی به سراغ شما می‌آید. چنانچه افکار آزار دهنده به طور دائم ذهن شما را درگیر کرده‌اند بهتر است با یک روان‌شناس خوب صحبت کرده تا برای درمان مشکلات ذهنی به شما کمک کند.

ایجاد تغییر در سبک زندگی پس از سکته قلبی

ایجاد تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از سکته قلبی دیگر و بیماری‌های قلبی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بعضی از این تغییرات عبارت هستند از:

  • عدم مصرف دخانیات
  • فعالیت بدنی و ورزشی منظم
  • انتخاب یک رژیم غذایی سالم

در طول چند هفته نخست پس از سکته، بهتر است یک نفر برای کمک و حمایت در کنار شما حضور داشته باشد. چنانچه به خدمات اجتماعی بیشتری نیاز دارید، از پزشک متخصص قلب و عروق خود یا تیم توانبخشی قلبی، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شما احتیاج به استراحت زیاد و طولانی‌ مدت دارید، اما تلاش کنید هرچه سریع‌تر به زندگی نرمال و عادی خود برگردید، برای مثال:

  • در ساعت معمول قبل از سکته قلبی، از خواب بیدار شوید.
  • در صورت امکان هر روز دوش بگیرید.
  • در طول روز از پوشیدن لباس‌ خواب خودداری کنید. پوشیدن لباس روز و ظاهر آراسته به روحیه شما کمک می‌کند.
  • در اواسط روز، بعد از ظهر و پس از هر فعالیت جسمی استراحت کنید.

انجام فعالیت‌های زیر پس از سکته قلبی مشکلی ندارد:

  • انجام کارهای سبک خانه
  • رفتن به مکان‌های تفریحی مثل تئاتر، سینما، رستوران و …
  • وقت‌گذرانی و ملاقات با دوستان
  • سفر با ماشین، اما تا زمانی که پزشک متخصص قلب و عروق به شما اجازه نداده است، رانندگی نکنید.
  • فعالیت بدنی و ورزشی منظم داشته باشید.

جمع بندی

امکان دارد پس از سکته قلبی طی‌ کردن مسیر بهبودی و رسیدن به حالت نرمال پیش از سکته قلبی ساده نباشد، اما دور از دسترس هم نیست فقط به تلاش و اراده شما نیاز دارد.

تجدید نظر در سبک زندگی اعم از روحی و جسمی، کلیه ابعاد سلامت شما را متحول کرده و کیفیت زندگی را بیشتر از قبل ارتقا خواهد داد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله با مروری بر مقالات معتبر پزشکی تلاش کردیم به رایج‌ترین پرسش‌های متداول بعد از سکته قلبی پاسخ داده‌ شود و نکته‌ای که از اهمیت ویژه‌ای دارد و در انتها بر آن تاکید می‌کنیم، مراجعه به بهترین متخصص قلب برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای است.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *