چربی خون یکی از مهم‌ترین دلایلی است که زمینه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد مختلف فراهم می‌کند. سالانه افراد بسیاری هستند که به دلیل مصرف چربی اشباع شده دچار بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. چربی خون با تأثیر بر رگ ها و مسدود کردن آن باعث بروز سکته مغزی و قلبی می‌شود. بر همین اساس بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی راه‌های پیشگیری از چربی خون بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اختلال چربی خون چیست و چگونه باعث بروز بیماری قلبی می شود؟

چربی خون اختلالی است که به دلیل افزایش چربی بد در خون ایجاد می‌شود. به طور کلی چربی خون از دو ماده کلسترول و تری گلیسیرید تشکیل می‌شود. کلسترول و تری گلیسیرید دو ماده مفید و ضروری برای بدن هستند که انرژی مورد نیاز برای بسیاری از کارهای طبیعی بدن را فراهم می‌کنند. این دو ماده از راه خوردن غذاهای مختلف و اندام کبد تأمین می‌شوند.

کلسترول و تری گلیسیرید از طریق دو ماده HDL و LDL به اندام‌های بدن فرستاده می‌شوند. LDL ماده‌ای است که کلسترول و تری گلیسیرید را به بافت‌های مختلف بدن می‌رساند. HDL ماده‌ای است که کلسترول و تری گلیسیرید اضافی را به کبد می‌رساند تا از بدن خارج شوند. در صورتی که میزان IDI در بدن بالا باشد، حجم زیای از کلسترول وارد بدن بافت‌ها می‌شود. این کلسترول در رگ‌های خونی ذخیره می‌شود و باعث مسدود شدن آن ها و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

راه های پیشگیری از چربی خون
راه های پیشگیری از چربی خون

اختلال چربی خون با چه عوارضی همراه است؟

LDL و کلسترول اضافی در بدن از طریق خوردن غذاهای فست‌فود، چربی غیر طبیعی، روغن‌های جامد، کره و… تأمین می‌شود. افزایش کلسترول و چربی بد در بدن باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود که عبارت است از:

  • چربی خون زمینه بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی را فراهم می‌کند.
  • این عارضه با مسدود کردن رگ‌های عروقی باعث بسته شدن آن ها و در نتیجه نرسیدن خون به قلب می‌شود.
  • چربی خون زمینه بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
  • بالا بودن چربی خون باعث ایجاد خستگی شدید و ضعف می‌شود.
  • کسانی که از چربی‌های اشباع شده استفاده می‌کنند به دلیل افزایش چربی خون دچار تعرق شدید و گرمای غیر طبیعی در بدن می‌شوند.

راه های پیشگیری از اختلال چربی خون

چربی خون به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی درست، مصرف غذاهای آماده و فست‌فودی، کم تحرکی، ورزش نکردن، مصرف دخانیات، وراثت و…در بدن ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد می‌توانند با تغییر در سبک زندگی خود از افزایش چربی خون و بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند. راه‌های پیشگیری از اختلال چربی خون عبارت است از:

مصرف نکردن چربی های مضر

بهترین راه پیشگیری از افزایش چربی خون و کنترل آن مصرف نکردن چربی‌های مضر است. چربی‌های مضر مانند کره، روغن جامد، شیرینی، انواع کیک و… با افزایش LDL در خون و کاهش HDL باعث افزایش چربی خون می‌شوند؛ بنابراین بهتر است غذاهایی با چربی مضر کاملاً از رژیم غذایی حذف شوند و از چربی‌های مفید مانند روغن‌های گیاهی به جای چربی اشباع شده استفاده شود.

استفاده از گوشت های سفید

یکی از عواملی که باعث افزایش سطح چربی در خون می‌شود، گوشت قرمز است. به همین دلیل بهتر است مصرف این دسته از گوشت‌ها در رژیم غذایی محدود شود. می‌توان برای تأمین ویتامین و پروتئین‌های مورد نیاز بدن از انواع گوشت‌های سفید مانند میگو، ماهی، مرغ و غذاهای دریایی استفاده شود.

افزایش تحرک و ورزش کردن

ورزش کردن یک راه حل مناسب برای کاهش چربی خون است. کم تحرکی عاملی است که باعث تجمع چربی در خون و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. بر همین اساس بهتر با ورزش کردن میزان چربی را در خون کاهش دهید. بهترین راه برای کاهش چربی خون انجام 30 دقیقه پیاده روی به صورت روزانه است. همچنین شنا، دویدن و ورزش‌های هوازی با کاهش کلسترول خون باعث بهبود وضعیت قلب و سلامت آن می‌شوند.

راه های پیشگیری از چربی خون
راه های پیشگیری از چربی خون

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی راه‌های پیشگیری از چربی خون پرداختیم. چربی خون از عوامل تأثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی است. چربی خون با تأثیر بر رگ ها و مسدود کردن آن ها باعث بروز مشکلاتی چون سکته قلبی، سکته مغزی و… می‌شود. به همین دلیل با رعایت تغذیه، ورزش کردن و چکاپ ماهیانه می‌توان از بروز چربی خون و بسیاری از بیماری‌های قلبی ناشی از آن جلوگیری کرد.

در صورتی که شما از بیماری چربی خون و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برید، بهتر است برای درمان به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق، بعد از انجام معاینات مختلف روش‌های مناسبی را برای پیشگیری از فشار خون تجویز می‌کند که باعث کاهش علائم بیماری قلبی و سلامتی فرد می‌شود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *