احساس درد پشت قلب و قفسه سینه می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مشکل قلبی، اختلال در دستگاه گوارش، ریه و دیگر بیماری‌ها باشد. این دردها گاهی به طور ناگهانی ایجاد می‌شوند و ممکن است به تدریج ادامه‌دار شوند و به حالتی برسند که دیگر به طور خود به خودی از بین نروند. قلب از اعضای مهم و حیاتی بدن بشمار می‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و نمی‌توان مشکلات این چنینی حتی یک درد ساده را در این ناحیه نادیده گرفت. ممکن است این درد به دلیل بیمار‌های قلبی رخ داده باشد و در صورت عدم درمان، باعث سکته قلبی و عوارض جبران ناپذیری برای بیمار شود. در این مقاله به بیان دلیل برخی از بیماری‌‌ها که باعث ایجاد درد در پشت قفسه سینه می‌شوند پرداختیم و به برخی از راه‌های درمانی خانگی و موثر نیز اشاره کردیم.

درد پشت قلب چه علائمی به همراه دارد؟

این درد ممکن است ناگهانی و به یکباره رخ دهد و گاهی ادامه‌دار شود. گاهی این نوع درد‌ها به مرور زمان بیشتر و شدیدتر از قبل می‌شوند. این نوع درد معمولا در ناحیه پشت و در نواحی ستون فقرات ایجاد می‌شود که یک نقطه متمرکز دچار درد نمی‌شود، بلکه نواحی گسترده‌ای در پشت آن را احساس خواهد کرد. گاهی ممکن است این درد در یک طرف قفسه سینه و یا یک قسمت از پشت و بالای کمر ایجاد شود.

درد پشت قلب گاهی به صورت فشار بر روی قفسه سینه است.
درد پشت قلب گاهی به صورت فشار بر روی قفسه سینه است.

برخی از علائم این درد عبارتند از:

  • این درد معمولاً آزردگی‌های شدید به همراه داشته و فرد را به شدت دچار خستگی خواهد کرد، به گونه‌ای که انگار شخص، فعالیت‌های بسیار سنگینی انجام داده و دیگر توان انجام هیچ کاری ندارد. ممکن است این درد در یک سمت بدن ایجاد شود و در برخی موارد دیگر، به سمت شانه فرد حرکت ‌کند.
  • ممکن است درد با سوزش شدید و احساس برق گرفتگی در یک قسمت بدن همراه باشد که گاهی در کمر به سمت قفسه سینه می‌باشد و با انجام کوچک‌ترین حرکاتی این درد بدتر و شدیدتر می‌شود.
  • از دیگر نشانه‌ها، گرفتگی و سفت شدن عضلات در قسمت دست و کمر است. درد پشت قلب، انجام کارهای روزمره مانند حرکت دست را برای فرد دشوار می‌کند.
  • در برخی موارد این درد به صورت فشار در قفسه سینه نمایان می‌شود.
  • افراد در بعضی موارد دچار اختلال در تنفس می‌شوند، به طوری که نفس کشیدن سخت و همراه با درد است.
  • درد پشت قلب ممکن است در بسیاری از اشخاص، با لمس کردن و فشار دادن نواحی اطراف، شدت یابد.
  • این درد به صورت سوزن سوزن و مور مور شدن و در دیگر موارد در ناحیه دنده و قفسه سینه، بی‌حسی رخ می‌دهد.
  • درد پشت قلب در امتداد ستون مهره‌ها در حرکت بوده و ممکن است در صورت گسترش، به سمت گردن کشیده شود و درد شدیدی در این نواحی ایجاد کند.

دلایل ایجاد درد پشت قلب چیست؟

گاهی این درد به دلیل ابتلا به برخی از بیماری‌های قلبی و یا دیگر اختلالات در بدن به وجود می‌آید. در ادامه به بیان بیماری‌هایی که ممکن است، باعث درد در پشت قلب شود می‌پردازیم:

آنژین

زمانی که قلب به دلیل نرسیدن خون کافی توسط عروق کرونری به عضلات قلب، دچار اختلال می‌گردد.

حمله قلبی

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که خون به علت انسداد عروق خون‌رسان به قلب نمی‌رسد و پمپاژ خون دچار اختلال می‌شود.

پریکاردیت

پریکارد لایه محافظ دور قلب است که از رسیدن مایعات به جداره قلب و بزرگ شدن قلب جلوگیری می‌کند. زمانی که این لایه محاظ، دچار بیماری پریکاردیت حاد یا مزمن شود، باعث ایجاد درد در قفسه سینه و پشت بدن می‌شود.

آنوریسم قلب

رگ آئورت یکی از شریانات اصلی و خون‌رسان بدن است. امکان دارد به هر دلیلی این رگ ضعیف، پاره و یا دچار انسداد شود. این خونریزی باعث بروز درد در ناحیه پشت قلب شده و ممکن است در صورتی که درمان به موقع انجام نشود، باعث مرگ شود.

مشکلات ستون فقرات

گاهی این نوع درد به دلیل گیر افتادگی عصب بین ستون فقرات اتفاق می‌افتد.

اختلالات ریوی

ابتلا به برخی بیماری‌های ریوی، دلیل درد در ناحیه قفسه سینه است مانند پلوریسی و یا سرطان ریه.

دیگر بیماریها

سایر بیماری‌ها عبارتند از سوزش معده و سنگ کیسه صفرا، مشکلات داخلی دستگاه گوارش و ضعف در عملکرد عضلات.

توصیه می‌شود در صورتی که به درد در ناحیه قفسه سینه و درد پشت قلب دچار شدید و احساس کردید که این نوع درد مدتی ادامه‌دار شد، حتماً آن را جدی بگیرید و برای پیگیری و انجام اقدامات درمانی توسط بهترین متخصص قلب و عروق غافل نشوید. این نوع درد‌ها معمولاً حاکی از انواع حمله قلبی یا سایر مشکلات قلب بوده که باید مورد پیگیری و بررسی قرار گیرند تا عوارض ناخوشایند و مرگ را برای افراد به همراه نداشته باشند.

تشخیص دلایل به وجود آورنده درد پشت قلب

در زمان مراجعه به متخصص قلب و عروق، ابتدا از بیمار سوالاتی در مورد ناحیه درد، شدت و نوع درد، سابقه خانوادگی در ابتلا به انواع بیماری‌ها و سابقه بیماری قلبی و مصرف برخی از قرص‌ها پرسیده می‌شود. با انجام معاینات بالینی مانند گرفتن ضربان، شنیدن صدای قلب با گوشی و سایش پرده پریکارد، به تشخیص دقیق علت بیماری می‌پردازند. آزمایش‌های تشخیصی مانند MRI، سی‌تی اسکن و آزمایش خون نیز از دیگر اقدامات برای تشخیص دلایل ایجاد انواع درد‌های پشت قلب هستند. از دیگر تست‌های تشخیصی مهم در این زمینه، نوار قلب، آنژیوگرام و الکتروکاردیوگرام است.

درمان درد پشت قلب

در ابتدا قبل از انجام هرگونه اقدامات درمانی یا تجویز دارو، با آزمایش‌های تشخیصی باید دلیل ابتلا به درد پشت قلب تشخیص داده شود. در مرحله بعد، درمان مربوط به این عارضه توسط متخصص قلب و عروق انجام می‌شود. در صورتی که شدت بیماری خفیف باشد، با درمان دارویی به رفع این درد می‌پردازند. اگر درد پشت قلب به دلیل گرفتگی عروق یا حمله قلبی و سایر بیماری‌های قلبی باشد، از روش‌های درمانی مانند آنژیوگرافی، استندگذاری و یا عمل جراحی قلب باز و بسته برای از بین بردن عارضه استفاده می‌کنند.

توصیه می‌شود برای کاهش درد پشت قلب و درد نواحی قفسه سینه خود، از مصرف دارو و مسکن‌ها، خود سرانه و بدون تجویز پزشک خودداری کنید. ممکن است این داروها علائم درد شما را از بین ببرند، اما درمان برای علت بیماری نیستند و ممکن است خطر مرگ را برای فرد به همراه داشته باشند، به عنوان مثال اگر این درد‌ها در اثر حمله قلبی باشد باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از حمله مجدد قلبی انجام شود.

آیا درد پشت قلب نشان دهنده بیماری قلبی است؟

برای اینکه متوجه شوید که درد پشت قلب و نواحی قفسه سینه شما به بیماری قلبی بستگی دارد یا خیر می‌توانید به سایر علائم توجه کنید. اگر درد پشت قلب شما حدود 20 تا 30 دقیقه طول بکشد یا با حالت تهوع یا عرق سرد همراه باشد، باید فوری بدون ذره‌ای معطلی به اورژانس قلب و عروق مراجعه نمایید و پزشک خود را آگاه سازید. درد‌های مرتبط با قلب معمولاً بازوی دست چپ را تحت تاثیر قرار داده و ارتباطی با حالت نشسته یا خوابیده فرد بیمار ندارد. اگر از دارو‌های زیر زبانی قلبی مانند نیتروگلیسیرین استفاده می‌کنید، باید بدانید که این نوع دارو باید در کمتر از 5 دقیقه درد پشت قلب شما را برطرف کند، با این حال باید بروز این مشکل را سریع به پزشک قلب و عروق خود اطلاع دهید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 50 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *