داروهای رقیق کننده خون یکی از انواع داروهایی هستند که به دستور پزشک برای بیمارانی که از مشکلات قلبی مانند نارسایی دریچه، تنگی عروق و…رنج می‌برند، تجویز می‌شوند. افراد بسیاری هستند که به دلیل داشتن بیماری قلبی و لخته شدن خون در رگ ها دچار سکته یا حمله قلبی می‌شوند. پزشکان و متخصصان برای رفع این مشکلات از انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی استفاده می‌کنند. در این محتوا به معرفی انواع داروهای رقیق خون، مزایا، معایب و موارد دیگر می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

منظور از داروهای رقیق کننده خون چیست؟

یکی از مایعات مهم بدن انسان، خون است. خون وظیفه انتقال اکسیژن و انواع مواد مغذی به بافت‌ها و سلول‌های بدن مانند قلب را بر عهده دارد. خون باید با یک غلظت استاندارد از میان رگ‌های موجود عبور کند و مواد مغذی را انتقال دهد. زمانی که غلظت خون در رگ ها افزایش پیدا کند، خون به راحتی از رگ ها عبور نمی‌کند. عبور نکردن خون در رگ ها و ایجاد لخته خون باعث نرسیدن خون کافی به قلب و بروز سکته قلبی می‌شود.

پزشکان برای رفع لخته خون در رگ ها از انواع داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند. رقیق‌کننده‌ها به صورت آمپول یا قرص وجود دارند و باعث رقیق شدن خون موجود در رگ ها و جلوگیری از ایجاد لخته خون می‌شوند.

انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی

داروهای رقیق کننده خون دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از داروها نقش خاصی را در بدن ایفا می‌کنند. پزشک متخصص بعد از انجام آزمایش‌های مختلف یکی از انواع داروهای رقیق کننده را برای بیمار تجویز می‌کند. انواع داروهای رقیق کننده خون عبارتند از:

داروی رقیق کننده خون ضد پلاکت

یکی از انواع داروهای رقیق کننده، مدل ضد پلاکت آن است. این داروها از چسبیدن انواع سلول‌های خونی یا پلاکت به هم دیگر جلوگیری می‌کنند. چسبیدن سلول‌های خونی به هم باعث ایجاد لخته خون در رگ ها می‌شود. این داروها با نام داروهای ضد پلاکت شناخته می‌شوند. داروهایی چون آسپیرین، پلاویکس، پرزانتین، تیکلوپیدین و… از انواع داروهای ضد پلاکت هستند که برای بیماران قلبی و جلوگیری از لخته خون در رگ ها تجویز می‌شوند.

داروی رقیق کننده خون ضد انعقاد

داروی ضد انعقاد، از انواع دیگر داروهای رقیق کننده خون است که به دستور پزشک برای افزایش مدت زمان ایجاد لخته خون در رگ ها تجویز می‌شود. این دارو برای افرادی که از بیماری انعقاد خون رنج می‌برند، تجویز می‌شود. داروهای وارفارین، انوکساپارین، لاونوکس، دابیگاتران، آپیکسابان، ریواروکسابان از انواع داروهای ضد انعقاد خون هستند که از لخته شدن خون در بیماران قلبی جلوگیری می‌کنند.

انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی
انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی

فواید استفاده از داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی

داروهای رقیق کننده خون با جلوگیری از غلیظ شدن خون و ایجاد لخته از بروز بسیاری از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کنند. داروی رقیق کننده خون اگرچه ممکن است با عوارضی همراه باشند اما فواید آن باعث شده است که بسیاری از پزشکان از این داروها برای جلوگیری از برخی از بیماری‌ها استفاده کنند. فواید استفاده از داروهای رقیق کننده خون عبارتند از:

  • داروهای رقیق کننده خون از بروز سکته قلبی و حمله قلبی جلوگیری می‌کنند.
  • داروهای رقیق کننده مانع از اتصال سلول‌های خون به دیواره رگ‌های قلب می‌شوند.
  • داروهای رقیق کننده خون باعث افزایش مدت زمان ایجاد لخته خون در بیمارانی که مشکل انعقاد خون دارند، می‌شوند.
  • داروهای رقیق کننده خون از بروز بیماری‌های واریسی در زمان بارداری و… نیز جلوگیری می‌کنند.
  • داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد از بروز سکته قلبی ناشی از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند و مانع از ایجاد لخته خون در مغز انسان می‌شوند.

عوارض استفاده از داروهای رقیق کننده خون

استفاده از داروهای رقیق کننده خون در بسیاری از موارد از بروز بیماری‌هایی چون واریس، آریتمی قلبی، سکته مغزی، سکته قلبی، حملات قلبی و… جلوگیری می‌کنند؛ اما در برخی موارد ممکن است با عوارضی همراه باشد که باعث نگرانی برخی از افراد می‌شود. عوارض داروهای رقیق کننده خون عبارتند از:

  • کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند ممکن است دچار خون ریزی شدیدی شوند. ممکن است فرد به دلیل برخورد به جسمی دچار خراش و خونریزی شود. در چنین حالتی خون به راحتی بند نمی‌آید و ممکن است فرد به دلیل استفاده از داروی رقیق کننده، خون زیادی را از دست بدهد. به همین دلیل بهتر است بیمارانی که از داروی ضد انعقاد و ضد پلاکت استفاده می‌کنند، بیشتر از سایر افراد مراقب خود باشند تا دچار خراش یا خون ریزی نشوند.
  • بسیاری از افراد به دلیل استفاده از داروی رقیق کننده خون در ناحیه لثه و بینی دچار خونریزی می‌شوند.
  • افرادی که از داروی رقیق کننده استفاده می‌کنند ممکن است در نواحی مختلف بدن دچار کبودی شوند.
  • برخی از افراد به دلیل استفاده از داروی رقیق کننده دچار سرگیجه و سر درد می‌شوند.
انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی
انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع داروهای رقیق کننده خون برای بیماران قلبی پرداختیم. داروهای رقیق کننده خون با جلوگیری از ایجاد لخته خون از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کنند. این داروها اگرچه ممکن است با عوارضی چون خون ریزی لثه، خون ریزی بینی، سر درد، سرگیجه و… همراه باشند اما تأثیر مثبتی در بهبود وضعیت قلب در بیماران قلبی دارند.

کسانی که از بیماری‌های انعقادی و مشکلات قلبی رنج می‌برند، می‌توانند برای درمان به مطب دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. دکتر مبینی با توجه به وضعیت بیمار از روش‌های متعددی برای درمان بیماری استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که هرگونه تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 23 عدد و میانگین امتیازها 4]

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *