بیماری قلبی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث مرگ و میر در دنیا می‌شود. بیماری‌های قلبی به صورت مادرزادی و اکتسابی باعث کاهش عملکرد قلب می‌شوند. عواملی مانند ژنتیک، فشارهای روحی، دیابت، چاقی، فشار خون، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و… در بروز بیماری قلبی تأثیرگذار هستند.

خوردن غذاهای چرب و افزایش کلسترول عاملی است که در سنین بالا باعث بسته شدن رگ ها و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی تأثیر رژیم غذایی در بیماران قلبی بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تغذیه نامناسب چگونه باعث بروز بیماری های قلبی می شود؟

تغذیه نامناسب یکی از عواملی است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای چرب با کلسترول بالا عاملی است که باعث بسته شدن عروق و بروز بیماری قلبی می‌شود. کلسترول ساختاری شبیه به پروتئین دارد و در خون انسان جابه‌جا می‌شود. در صورتی که کلسترول در خون زیاد باشد به عنوان یک ماده مضر و پر خطر شناخته می‌شود. در صورتی که کلسترول موجود در خون افزایش پیدا کند به دیواره رگ ها می‌چسبد و باعث مسدود شدن عروق می‌شود.

رگ‌های خونی در صورت بسته شدن توانایی انتقال خون به قلب را ندارند؛ در نتیجه قلب به دلیل نرسیدن خون به مقدار کافی دچار سکته قلبی و بیماری‌های قلبی می‌شود. تغذیه نامناسب مانند غذاهای شور با افزایش فشار خون باعث بروز سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

چه غذاهایی احتمال بروز بیماری قلبی را افزایش می دهند؟

متأسفانه خوردن غذاهای مضر و نداشتن یک رژیم غذایی مناسب باعث شده است که درصد بالایی از افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شوند. چاقی و نداشتن تحرک دو عامل مهم در بروز اختلالات قلبی هستند. غذاهایی که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند عبارتند از:

خوردن غذاهای شور

خوردن غذاهای شور که دارای مقدار زیادی سدیم هستند احتمال بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. نمک دارای مقدار زیادی سدیم است. ساختار سدیم به‌گونه‌ای است که به راحتی وارد خون می‌شود. وارد شدن سدیم به خون انسان باعث افزایش فشار می‌شود. در بیشتر موارد به دلیل افزایش سدیم در بدن، به سلول‌ها فشار زیادی وارد می‌شود و این فشار باعث اختلال در عملکرد قلب و عروق خونی می‌شود. به همین دلیل غذاهای شور و پر نمک باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

تأثیر رژیم غذایی در بیماران قلبی
تأثیر رژیم غذایی در بیماران قلبی

فرآورده های گوشتی

مصرف فرآورده‌های گوشتی عامل دیگری است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. منظور از فرآورده‌های گوشتی انواع سوسیس، کالباس، هات‌داگ و… است. این مواد غذایی اگرچه ممکن است از گوشت تهیه شوند اما به دلیل داشتن نگهدارنده بسیار مضر هستند. فرآورده‌های گوشتی سرطان زاده هستند و باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

نوشابه و قند

نوشابه و انواع قند از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث بروز بیماری قلبی می‌شوند. این مواد غذایی علاوه بر افزایش احتمال بیماری‌های قلبی باعث دیابت پیشرفته و معمولی می‌شود. دیابت عاملی است که خود باعث بروز بیماری قلبی می‌شود. انواع نوشابه رژیمی، ساده، قند، شکر و میوه‌هایی با قند بالا باعث انواع بیماری قلبی می‌شوند. نوشابه عاملی است که باعث تولید انسولین بیشتر در پانکراس می‌شود. بالا بود انسولین علاوه بر چاقی باعث دیابت و بیماری قلبی و عروقی می‌شود.

غذاهای سوخاری

بیکن مرغ، مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده و… از انواع مواد غذایی هستند که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. این موادی غذایی حاوی مقدار زیادی کلسترول هستند. کلسترول در صورت رسوب در رگ‌های خونی باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. خوردن غذاهای چرب عاملی است که باعث افزایش سکته مغزی و قلبی می‌شود.

چه غذاهایی برای سلامت قلب مفید هستند؟

رعایت رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاهای مفید نقش بسزایی در بهبود وضعیت قلب دارد. به همین دلیل بهتر است با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاهای سالم از بروز بیماری قلبی جلوگیری شود. غذاهایی که برای سلامت قلب مفید هستند عبارتند از:

مصرف ماهی

ماهی یکی از غذاهایی است که باعث بهبود وضعیت قلب می‌شود. ماهی به دلیل داشتن اسید چرب مفید برای سلامت قلب بسیار مناسب است. به همین دلیل بهتر است در طول هفته 2 تا 3 وعده از ماهی‌های آزاد، کپور، کیلکا، حلوا و… استفاده شود.

مصرف فیبر

بهتر است در طول روز از غذاهایی که دارای فیبر بالایی هستند استفاده شود. فیبر ماده‌ای است که باعث کاهش کلسترول و چربی در بدن می‌شود. انواع کلم، کاهو، میوه‌هایی مانند گلابی، سیب و حبوباتی مانند نخود، لوبیا و… حاوی فیبر بالایی هستند که به کاهش کلسترول کمک می‌کنند.

تأثیر رژیم غذایی در بیماران قلبی
تأثیر رژیم غذایی در بیماران قلبی

سخن پایانی

در این محتوا به بررسی تأثیر رژیم غذایی در بیماران قلبی پرداختیم. خوردن غذاهای نا مناسب مانند انواع غذاهای شور، پر کالری، چرب، فست‌فود، کره و… احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و باعث چاقی و فشار خون بالا می‌شوند. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سلامت بدن از یک رژیم غذایی مناسب و سالم پیروی شود.

در صورتی که به دلیل عوامل ژنتیکی یا موارد دیگر از بیماری قلبی رنج می‌برید، می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق برای درمان بیماری‌های قلبی اقدام کنید. دکتر محمد رضا مبینی از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری‌های قلبی اقدام می‌کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *