یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زنان باردار مورد توجه است، بیماری‌های قلبی در دوران بارداری است. این نکته بسیار مهم است که ابتلا به بیماری‌های قلبی چه تاثیری بر نوزاد خواهد گذاشت. در این مقاله در مورد ابتلا به بیماری‌های قلبی خانم‌های باردار و چگونگی پیشگیری از آن و مصرف دارو در زمان بارداری می‌پردازیم. توصیه می‌شود خانم‌های باردار برای اطمینان از عدم هرگونه مشکل قلبی در دوران بارداری تحت مراقبت متخصص قلب و عروق قرار داشته باشد و هر سه ماه یک بار، چکاپ قلب انجام دهند.

تاثیر بارداری بر قلب

در دوران بارداری با توجه به رشد جنین و نیاز او به تغذیه برای تکامل، گردش خون در بدن مادر نیز افزایش می‌یابد. در زمان بارداری، مادر نیاز به 30 الی 50 درصد خون بیشتر داشته و این امر سبب می‌شود که قلب در هر دقیقه خون بیشتری را در بدن پمپاژ کند.

تمامی خانم‌ها در حین بارداری به مشکلات قلبی دچار نمی‌شوند و برخی از این افراد دارای بیماری‌های قلبی، قبل از بارداری هستند و بعد از حاملگی باید علاوه بر تحت نظر بودن یک متخصص، زیر نظر بهترین متخصص قلب و عروق نیز باشند. گاهی مشاهده می‌شود که در زمان زایمان به علت بالا رفت ضربان قلب، مادر دچار آریتمی یا ضربان نامنظم می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های پزشکی و داروهای مخصوص این موضوع را تحت کنترل قرار می‌دهند که سلامت مادر و جنین تحت تأثیر قرار نگیرد و سلامت آنها حفظ شود.

بیماران قلبی باردار باید تحت نظر متخصص قلب باشند.
بیماران قلبی باردار باید تحت نظر متخصص قلب باشند

چه عواملی باعث شیوع بیماری قلبی در دوران بارداری میشود؟

در زمان بارداری به علت اختلالات هورمونی، رشد جنین و همچنین نیاز جنین به غذا و تغذیه مادر، عوارض شایع برای خانم‌ها به وجود می‌آید اما عواملی که باعث بروز بیماری‌های قلبی در مادران باردار می‌شوند عبارتند از:

  • افزایش وزن و چاقی
  • ابتلا به بیماری دیابت
  • افزایش فشار خون (ابتلا به فشار خون)
  • افزایش سن بارداری و تأخیر در باردار شدن

تشخیص بیماری قلبی در دوران بارداری

ابتدا باید این نکته را بدانید که گاهی افراد دارای مشکلات قلبی در دوران بارداری بدون علامت هستند و متوجه هیچ نوع بیماری این چنینی نمی‌شوند. در برخی موارد بیماری‌های قلبی در مادران باردار شدت پیدا کرده و توسط متخصص قابل تشخیص است. در مواردی که متخصص زنان وجود عارضه قلبی را در بیمار تشخیص می‌دهد، بیمار را برای تشخیص قطعی و معاینات بیشتر از نظر سلامت قلب به متخصص قلب و عروق ارجاع می‌دهد.

در صورتی که فرد باردار، سابقه بیماری قلبی خانوادگی داشته باشد و یا به هرگونه عارضه قلبی دچار باشد، باید به پزشک قلب و عروق ارجاع داده ‌شود تا شدت بیماری کاهش پیدا کرده و از تاثیر منفی این بیماری بر روی جنین جلوگیری شود.

در افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و ابتلا به مشکلات قلبی مادرزادی وجود داشته باشد، احتمال ابتلای نوزاد به بیماری قلبی در صورت عدم پیشگیری را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود افرادی که دارای هرگونه سابقه بیماری قلبی و سندروم یا نارسایی قلبی مادرزادی هستند، برای داشتن نوزاد سالم به بهترین متخصص قلب و عروق در کنار متخصص زنان مراجعه کنند.

مهم‌ترین نکته در افراد باردار مبتلا به بیماری‌های قلبی، تاخیر در رشد جنین است و یا در برخی از خانم‌ها موجب زایمان زودرس می‌شود. تحت مراقبت بودن برای مادران باردار با بیماری قلبی یا واریس بارداری، بسیار مهم است. برای این افراد از واکسن آنفولانزا و برخی دارو‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

خطرات ناشی از بیماری قلبی در دوران بارداری

برخی از خطرهای بیماری قلب در دوران بارداری به شرح زیر است:

  • ممکن است در دوران بارداری مادر دارای آریتمی قلبی یا ضربان نامنظم باشد، اگر شخص پیش از بارداری نیز دارای آریتمی و نامنظمی ضربان قلب باشد، ممکن است در دوران بارداری این موارد را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد.
  • در صورتی که مادر باردار دچار بیماری‌های قلبی باشد و یا دارای باتری قلب یا همان دستگاه ضربان‌ساز قلب باشد باید تحت نظر بهترین متخصص باشد.
  • اگر مادر ابتلا به نقص مادرزادی قلبی باشد، احتمال انتقال نقص به جنین وجود دارد.
  • در صورتی که مادر در زمان بارداری دچار افت خون‌رسانی به علت بیماری قلبی باشد، عوارض جبران ناپذیری برای جنین به وجود خواهد آمد.
  • عملکرد نادرست دریچه میترال و ضعیف شدن آئورت، باعث بروز آسیب بر سلامت مادر و جنین می‌شود.

درمان بیماری‌ های قلبی در بارداری

درمان هر نوع از بیماری‌های قلبی برای خانم‌های باردار، در این دوران متفاوت بوده و مشابه با تکنیک درمانی بکار گرفته برای فرد دیگر با همین مشکلات نیست، زیرا شرایط هر فرد متفاوت است.

هیچ یک از افراد باردار نباید به طور خودسرانه دارو مصرف کنند و حتی برای پایین آوردن یا یکسان‌سازی ضربان قلب نیز تجویز متخصص قلب و عروق و متخصص زنان نیاز است. مصرف هر نوع داروی خودسرانه و اشتباه در این دوران، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای جنین به همراه داشته باشد و بر روی بارداری اثر بگذارد، به عنوان مثال داروی وارفارین در این دوران مصرف نمی‌شود و سایر داروهای ضد انعقاد خون جایگزین آن می‌شوند.

آیا خانم ها بعد از بارداری به بیماری قلبی دچار میشوند؟

در پاسخ باید گفت که در برخی موارد به علت نیاز بدن به خون، افزایش فعالیت قلب برای پمپاژ را به همراه دارد که گاهی این عامل باعث بروز بیماری قلبی در برخی افراد می‌شود. در برخی افراد بیماری قلبی در زمان قبل از بارداری وجود داشته و بدون علامت بوده است و در زمان بارداری به علت تشدید بیماری، عوارض آن نمایان گردیده است. توصیه می‌شود افرادی که دارای بیماری قلبی هستند و افرادی که سابقه ابتلا به عارضه قلبی در خانواده را دارند، قبل از بارداری برای معاینه به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *