ایست قلبی یک بیماری محسوب می‌شود که به معنای از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب است. اختلالات سیستم الکتریکی قلب با اشتباهات عملکردی، پمپاژ خون را مختل می‌سازد. آیا ایست قلبی همیشه منجر به مرگ می‌شود؟ در متن این مقاله توضیحات لازم را در مورد این موضوع در اختیار شما قرار دادیم تا شاید بتوانید شانس زنده ماندن خود را افزایش دهید.

ایست قلبی چیست؟

متوقف شدن ناگهانی عملکرد قلب و از بین رفتن هوشیاری و تنفس را ایست قلبی میگویند. این عارضه قلبی معمولاً به علت به وجود آمدن اختلال در سیستم الکتریکی قلب رخ می‌دهد و باعث قطع پمپاژ خون توسط قلب می‌شود.

در واقع ایست قلبی با حمله قلبی متفاوت بوده اما ممکن است حمله قلبی باعث بروز ایست قلبی شود. در صورت به وجود آمدن ایست قلبی این عارضه باید در کمترین زمان درمان شود زیرا ممکن است باعث مرگ شود و تا رساندن بیمار به بیمارستان باید عملیات احیای قلبی ریوی و تنفس دهان به دهان و فشردن سینه انجام گیرد.

احیا ریوی قلبی، اقدام اورژانسی زمان بروز ایست قلبی

علائم ایست قلبی در افراد

قبل از بروز ایست قلبی، فرد ممکن است دارای علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب و ضعف و سستی در بدن شود و در صورت بروز این بیماری علائم زیر روی می‌دهد:

• از بین رفتن نبض
  • اختلال یا قطع تنفس
  • احساس سستی و غش
  • تنگی نفس و کمبود اکسیژن
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • از دست رفتن ناگهانی هوشیاری
  • احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه
  • به وجود آمدن آریتمی قلب یا ضربان نامنظم
  • داشتن احساس خس خس در سینه بدون دلیل
  • افتادن و از بین رفتن تعادل (فروپاشی ناگهانی)

لازم به ذکر است، اگر فرد دارای علامت‌های ذکر شده بود، باید برای جلوگیری از بروز ایست قلبی به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کند.

علل بروز ایست قلبی

برخی از دلایل بروز ایست قلبی به شرح زیر است:

• یکی از شایع‌ترین علل بروز این عارضه، آریتمی و ضربان نامنظم قلب است که خود به علت بروز اختلال در سیستم الکتریکی قلب و اختلال در ایجاد پالس الکتریکی برای پمپاژ خون ایجاد می‌شود.
  • بیماری دیابت و فشار خون بالا باعث افزایش ضربان قلب و اختلال در خون‌رسانی این عضو به بدن می‌شود که در بروز این بیماری قلبی تأثیر‌ گذار است.
  • در اثر بروز حمله قلبی، به علت عدم خون‌رسانی به قلب توسط عروق کرونری فرد در ارسال پالس الکتریکی قلب دچار اختلال شده و خون‌رسانی مختل می‌گردد که این عامل باعث ایست قلبی می‌شود.
  • گرفتگی عروق کرونری یا ایجاد لخته خون در قلب باعث ضعف و عدم فعالیت ماهیچه‌های قلب می‌شود که منجر به حمله قلبی و در صورت عدم درمان به موقع سبب ایست قلبی خواهد شد.
  • یکی از علل گشادی قلب، باریکی دریچه قلب و برگشت خون به این عضو است که باعث اختلال در ریتم پمپاژ قلب و پالس الکتریکی می‌شود.
  • به علت بروز کاردیومیوپاتی، ماهیچه‌های قلب ضخیم شده و این بزرگ شدن ماهیچه‌های قلب، باعث اختلال در پالس الکتریکی می‌شود.
  • ممکن است نوزاد در بدو تولد دارای نقص در سیستم الکتریکی قلب و بیماری‌های دیگر قلب باشد که منجر به ایست قلبی شود.
  • ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم برودگا و سندروم کیو تی QT syndrome که در سیستم الکتریکی قلب اختلال ایجاد می‌کند، از دیگر عوامل بروز این مشکل حاد هستند.

چه افرادی بیشتر در معرض ایست قلبی قرار دارند؟

افراد زیر بیشترین ریسک را در برابر ایست قلبی دارند:

• افراد چاق
  • آپنه انسدادی خون
  • استفاده از رژیم غذایی نادرست
  • ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی
  • استعمال دخانیات و مصرف سیگار
  • استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • سابقه خانوادگی و نقص مادرزادی قلب
  • افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت و فشارخون بالا هستند.
  • افرادی دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری
  • سن و جنسیت افراد در ایست قلبی تأثیر دارد (آقایان بیشتر از بانوان دچار ایست قلبی می‌شوند.)

آزمایش های تشخیصی بعد از ایست قلبی

در صورتی که فرد دچار ایست قلبی شود، با انجام آزمایش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، به تشخیص علت بروز این بیماری می‌پردازد تا درمان و کاهش عوارض را شروع کنند:

الکتروکاردیوگرام

در این روش با استفاده از الکترودهایی که به قفسه سینه و دست‌ها وصل می‌کنند، به بررسی فعالیت الکتریکی قلب و وجود اختلال در ضربان قلب می‌پردازند.

آزمایش خون

با استفاده از آزمایش خون به بررسی پتاسیم، منیزیم و سایر فاکتور‌های خونی که در عملکرد قلب تأثیر دارند، می‌پردازند تا اختلال به وجود آمده را دریابند.

رادیولوژی قفسه سینه

در این روش تصویربرداری پزشک می‌تواند شکل ظاهری قلب و عروق خونی کرونری را بررسی کند.

اکوکاردیوگرام

در اکوکاردیوگرام می‌توان با استفاده از امواج صوتی، تصاویر قلب را دریافت کرده و در صورت آسیب به قلب و عروق کرونری میزان آسیب را بسنجند.

اسکن هسته‌ ای قلب

این تست که معمولاً با تست استرس همراه است به بررسی وضعیت قلب و خون‌رسانی در زمان فعالیت شدید قلب می‌پردازد. روش انجام آن به این صورت است که مقداری ماده رادیواکتیو به جریان خون می‌فرستند و به بررسی حرکت جریان خون و قلب و ریه می‌پردازند.

کاتتریزاسیون کرونر

در این تست تشخیصی، ماده‌ای رنگی و بی‌خطر از طریق یک رگ از دست یا کشاله ران توسط کاتتر وارد خون می‌کنند که جریان در رگ‌ها را نشان می‌دهد. در صورت بروز انسداد یا گرفتگی در عروق قلب، به درمان آن خواهند پرداخت.

روش‌ های پیشگیری از ایست قلبی

برخی از روش‌های پیشگیری از ایست قبلی عبارتند از:

• کاهش اضافه وزن
  • عدم استفاده از سیگار
  • داشتن سبک زندگی درست
  • انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه
  • ترک مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • داشتن رژیم غذایی درست و کم کلسترول
  • کاهش استرس در انجام امور کاری
  • درمان بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون

درمان ایست قلبی

در صورت بروز ایست قلبی و درمان به موقع این عارضه و برای جلوگیری از بروز مجدد آن و از بین رفتن عوارض این بیماری از روش‌های درمانی زیر استفاده می‌شود.

درمان دارویی ایست قلبی

با استفاده از داروهای ضد آریتمی و جلوگیری کننده از ایجاد لخته خون و مسدود کننده‌های بتا، از بروز آن جلوگیری می‌کنند.

دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت (ICD)

در این روش با کاشت الکترود در زیر پوست قفسه سینه که با باطری کار می‌کند، سیستم الکتریکی قلب را تنظیم می‌نماید و مانع از آریتمی قلب می‌شوند. در صورت کند یا تند شدن ضربان قلب با ارسال پالس الکتریکی به الکترودهای کاسته شده در قلب ریتم را طبیعی می‌کنند.

آنژیوپلاستی

در صورت بروز انسداد در عروق کرونری با استفاده از این روش به باز کردن عروق مسدود شده می‌پردازند (کاشت استنت یا بالن زدن رگ‌های خونی) و خون‌رسانی به قلب درست انجام می‌شود و مانع آریتمی و حمله قلبی می‌شود.

جراحی قلب

جراحی قلب باز یا بای پس که در این روش با جایگزین کردن عروق مسدود یا آسیب دیده با رگ خونی جدید که از دیگر نقاط بدن بیمار برمی‌دارند، انسداد خونی را از بین برده و به قلب در خون‌رسانی درست و طبیعی کمک می‌کنند.