ارتباط چاقی و سکته قلبی؛ عوامل و نحوه پیشگیری

همه انسان ها برای سلامت بدن و دریافت انرژی نیاز به دریافت کالری از طریق مصرف مواد غذایی دارند. اما در مواقعی میزان دریافت کالری به قدری زیاد است که منجر به چاقی و افزایش وزن می شود. چاقی یک عامل موثر در بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

تحقیقات نشان می دهد که احتمال بروز بیماری های قلبی مانند سکته در کسانی که دارای اضافه وزن بالایی هستند، بسیار زیاد است. همچنین آمار به دست آمده نشان می دهد که بیش از 30 درصد از مرگ و میر کشور ایران دلیل بیماری های قلبی است که 15 درصد آن به علت سکته قلبی و عوارض ناشی از آن است. به همین علت ما در این مطلب به بررسی ارتباط چاقی و سکته قلبی می پردازیم.

چاقی چگونه باعث سکته قلبی در انسان می شود؟

چاقی یکی از عواملی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث بروز سکته قلبی و بیماری های قلبی می شود. در افراد مبتلا به چاقی میزان کلسترول یا چربی بسیار بالا است. بالا بودن چربی در خون به مرور زمان باعث ایجاد رسوباتی در اطراف رگ ها می شود. تنگ شدن عروق باعث نرسیدن خون به قلب و در نتیجه بیماری سکته قلبی می شود. البته چاقی علاوه بر ایجاد مسدودیت در رگ ها با افزایش فشار خون، دیابت نوع یک و دو، بالا بردن تری گلیسیرید در خون، کاهش کلسترول خوب یا HDL باعث بروز سکته قلبی در انسان می شود.

چاقی باعث بروز چه بیماری هایی در انسان می شود؟

متاسفانه بیماری چاقی در اغلب موارد علاوه بر سکته قلبی، زمینه بروز بیماری های دیگر را فراهم می کند. حملات قلبی، نارسایی قلب، مسدود شدن عروق کرونر و… از عوارض چاقی هستند. همچنین چاقی علاوه بر بیماری های قلبی باعث بیماری هایی چون آرتروز مفاصل زانو، نارسایی شدید کلیه، سرطان روده، فتق مری، آسم و… می شود.

با توجه به تحقیقات انجام شده، امروزه پزشکان به نتایجی دست یافته اند که نشان می دهد چاقی انسان علاوه بر تاثیر غیر مستقیم مانند افزایش فشار خون، افزایش چربی خون و… به صورت مستقیم باعث بروز بیماری قلبی می شود. نارسایی قلبی مادرزادی و آریتمی قلبی از بیماری هایی هستند که چاقی به طور مستقیم در بروز آن ها نقش دارد.

ارتباط چاقی و سکته قلبی
ارتباط چاقی و سکته قلبی

چاقی و سکته قلبی از چه راه های قابل پیشگیری است؟

خوشبختانه روش های متعددی برای جلوگیری از تاثیر چاقی و سکته قلبی وجود دارد. روش های پیشگیری از تاثیر چاقی بر قلب عبارت است از:

1- حذف چربی

مهم ترین عاملی که باعث چاقی انسان می شود، بالا بودن میزان مصرف چربی است. چربی های مضر به مرور زمان در بدن رسوب می کنند و باعث چاقی می شوند. همچنین افزایش چربی در بدن باعث مسدود شدن رگ های عروقی می شود. به همین علت بهتر است مصرف غذاهایی که از چربی زیادی برخوردار هستند مانند انواع فست فود و غذاهای سرخ شده، به طور کامل از برنامه غذایی روزانه حذف شوند.

2- ورزش

ورزش یکی از راه هایی است که از بروز سکته قلبی ناشی از چاقی جلوگیری می کند. ورزش کردن یکی از راه هایی است که با حذف چربی های اضافی بدن علاوه بر پیشگیری از چاقی، باعث کنترل فشار خون و جلوگیری از رسوب چربی در رگ ها می شود. به همین دلیل افرادی که اضافه وزن بالایی دارند، برای جلوگیری از چاقی و سکته قلبی بهتر است روزانه بین 20 تا 60 دقیقه ورزش هوازی انجام دهند.

3- پرهیز از مصرف غذای شور

مواد شور و پر نمک یکی از عواملی هستند که علاوه بر چاقی باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه سکته قلبی می شوند. بر همین اساس بهتر است مصرف نمک و غذاهای شور به طور کامل از برنامه غذایی حذف شود.

4- چکاپ مداوم

کسانی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند بهتر است برای جلوگیری از سکته قلبی تحت کنترل پزشک قلب و عروق قرار بگیرند. پزشک قلب و عروق با چکاپ دوره ای، از وضعیت قلب و عروق مطلع می شود و مانع از بروز ناگهانی سکته قلبی می شود.

ارتباط چاقی و سکته قلبی
ارتباط چاقی و سکته قلبی

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی ارتباط چاقی و سکته قلبی پرداختیم. متاسفانه چاقی و افزایش وزن با تاثیر بر رگ های عروقی، زمینه بروز بسیاری از بیماری ها را فراهم می کند. سکته قلبی از عوارض جدی چاقی است. متاسفانه سکته قلبی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در طی سال های اخیر است. به همین علت بهتر است افرادی که از چاقی خود رنج می برند برای کنترل و درمان تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

همچنین افراد مبتلا به چاقی باید دائما توسط پزشک متخصص قلب و عروق چکاپ شوند تا در صورت وجود مشکلی در قلب و عروق برای درمان آن اقدام شود. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا از پزشکان خبره و با تجربه در زمینه درمان انواع بیماری های قلب و عروق است. شما می توانید با مراجعه به مطب ایشان برای درمان بیماری های ناشی از چاقی و سکته قلبی اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *