وکیوم تراپی زخم در دسته تکنیک‌های درمانی پیشرفته قرار دارد که روند درمان زخم را سرعت می‌بخشد. وکیوم تراپی زخم با نام دیگر درمان زخم با فشار منفی یا اصطلاح NPWT نیز شناخته می‌شود که در نهایت موجب می‌شود تا زخم در زمان کوتاه‌تری بهبود یابد. طی این تکنیک فشار هوای منفی از طریق یک دستگاه بر روی زخم اثر می‌گذارد.

وکیوم تراپی زخم چیست؟

این تکنیک پیشرفته با استفاده از فشار هوای منفی، به خارج کردن و از بین بردن عفونت درون زخم می‌پردازد که همین امر سبب بهبود خواهد شد. درمان زخم با فشار هوای منفی اغلب برای درمان زخم بستر، زخم پای دیابتی، انواع سوختگی‌های درجه 2 و 3 و بسیاری موارد دیگر که پزشک تشخیص دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مسئله مهم این است که آیا شما با وجود شرایط زخمتان، کاندید مناسبی برای این نوع روش درمانی هستید یا خیر؟

وکیوم تراپی زخم چگونه انجام میشود؟

ابتدا پانسمان را روی زخم قرار می‌دهند و هر یک پمپ خلا آن را اتصال می‌دهند. فشار هوای منفی بر روی زخم فرآیند خود را به عمل می‌رساندانجام میدهد. فشار هوا بر سطح زخم، پایین‌تر از فشار محیط است. فشار منفی لبه‌های زخم را به یکدیگر نزدیک می‌کند و به همین دلیل روند بهبود زخم سرعت می‌گیرد. فشاری که از هوای اطراف به زخم وارد می‌شود، با استفاده از دستگاه وکیوم تراپی این مقدار فشار برداشته می‌شود. این دستگاه دارای چندین بخش است. مرحله اول وکیوم تراپی به پانسمان زخم مربوط می‌شود و در مرحله دوم با استفاده از مکش، فشار را از سطح زخم بر می‌دارند. این روش به صورت تناوبی و هم به طور مداوم قابل استفاده است. یکی از سرهای لوله دستگاه، به پمپ خلا متصل است که قابل تنظیم است.

مزایای وکیوم تراپی زخم

این روش درمانی بسیار مقرون به صرفه است و برای انواع درمان زخم مناسب است. در ادامه به برخی از مزایای وکیوم تراپی زخم اشاره خواهیم داشت:

• کاهش تورم
  • کاهش التهابات
  • کاهش عفونت باکتریایی
  • بهبود جریان خون در زخم
  • رفع ناخوشی و درد زخم
  • نیاز به تعوض پانسمان کمتر است
  • کشیدن لبه‌های زخم به سمت یکدیگر به جهت بسته شدن

کدام نوع زخم با وکیوم تراپی درمان میشود؟

تقریباً همه نوع زخم با وکیو تراپی، قابل درمان هستند اما پانسمان اصولی باید انجام شود و اگر اینطور نشود، روند درمان به هم می‌خورد. وکیوم تراپی زخم برای درمان زخم‌های زیر موثر است:

• زخم بستر
  • زخم فشاری
  • زخم‌های حاد
  • سوختگی‌ها
  • زخم‌های باز بعد از جراحی
  • زخم‌های ناشی از گرافت
  • زخم ناشی از پیوند پوست

برای چه زخمهایی نباید از وکیوم تراپی استفاده کرد؟

این روش برای انواع زخم‌ها کاربرد دارد اما باید در نظر داشته باشید که برای بعضی از آنها مناسب نیست:

• زخم‌های عفونی
  • زخم‌هایی که در اثر سرطان پوست می‌باشد.
  • زخم‌هایی که با کوچکترین حرکتی باز شوند.
  • زخم‌هایی که به مفاصل نزدیک هستند.
  • زخم‌هایی که در نواحی قرار دارند که پوست نازک است.
  • زخم‌هایی که در نواحی هستند که گردش خون چندانی وجود ندارد.

طول درمان وکیوم تراپی زخم چقدر است؟

این روش درمانی به نوع زخم شما و همچنین اندازه آن بستگی دارد.

برای اینکه مشخص شود که چه تعداد جلسه وکیوم تراپی برای زخم شما لازم است، ابتدا باید پزشک آن را بررسی کند.

وکیوم تراپی زخم برای درمان سریعتر زخم

عوارض تکنیک وکیوم تراپی زخم

این تکنیک دارای عوارض بسیار نادر است که در ادامه به این موارد اشاره کردیم:

• عفونت زخم
  • خونریزی شدید زخم
  • فیستول گوارشی و روده‌ای
  • احتمال بروز بیماری همراه با خونریزی

آیا میتوان از بروز عوارض وکیوم تراپی زخم جلوگیری کرد؟

باید برای انجام وکیوم تراپی، دقت لازم بکار گرفته شود زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال بروز عفونت وجود خواهد داشت. بسیاری از افراد، به طور مداوم از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند اما باید در نظر داشته باشید که بهتر است تا با مشورت پزشک، مصرف آن را قطع نمایید تا احتمال بروز خونریزی کاهش یابد. برای اینکه احتمال ابتلا به مشکلات کاهش یابد، باید کمی بعد از استفاده وکیوم تراپی، در منزل استراحت کنید.