واریس یکی از بیماری‌های عروقی است که بیشتر در ناحیه پا دیده می‌شود. در بسیاری از موارد واریس ممکن است مشکلات جدی برای بیمار ایجاد نکند، اما به مرور زمان ممکن است این بیماری پیشرفت کند و با خطرات و عوارض بیشتری همراه شود.

واریس چیست؟

پیش از اینکه به بررسی عوارض و خطرات بیماری واریس بپردازیم، بهتر است تا کمی با علت بروز این بیماری آشنا شویم.

به طور کلی واریس پا را می‌توان یکی از عمده‌ترین مشکلات عروقی پا معرفی کرد. واریس زمانی ایجاد می‌شود که عملکرد دیواره‌های عروق پا با مشکل مواجه شوند. در واقع عروق پا دارای دریچه‌هایی است که به صورت یک طرفه برای برگشت خون به سمت قلب باز می‌شوند.

گاهی نیز ممکن است بر اثر عوامل مختلفی، از جمله ایستادن‌ها طولانی مدت عملکرد این دریچه‌ها با مشکل مواجه شود. واریس زمانی ایجاد می‌شود که خون‌های وارد شده به عروق پا نتوانند دوباره به سمت قلب برگردند. در مراحل ابتدایی بیماری واریس ممکن است تنها کمی التهاب در ناحیه ساق پا دیده شود، اما در مراحل پیشرفته رگ‌ها و عروق پا به صورت برجسته با رنگ آبی و یا بنفش بر روی سطح پوست آشکار می‌‌شوند.

واریس‌هایی که در مراحل ابتدایی هستند را می‌توان با روش‌های ساده از جمله انجام برخی ورزش‌های مناسب برای برگشت خون از عروق پا به سمت بالا، و استفاده از جوراب واریس درمان کرد.

واریس چه عوارض و خطراتی دارد؟

زمانی که بیماری واریس پیشرفت می‌کند، ممکن است با عوارض و مشکلات جدی همراه باشد، به همین دلیل نیاز است تا حتما برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

واریس چه عوارض و خطراتی دارد؟

بیماری واریس در مراحل ابتدایی ممکن است عوارض و خطرات جدی و برای فرد بیمار ایجاد نکند، اما با گذشت زمان و پیشرفت بیماری ممکن است خطرات و عوارضی را ایجاد کند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

از بین بردن زیبایی سطح پوست

شاید بتوان گفت نخستین مشکلی بیماری واریس پا ایجاد می‌کند، ایجاد ظاهری غیر طبیعی و ناخوشایند، بر روی سطح پوست است. این مورد می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر روان افراد به خصوص بانوان داشته باشد. خوشبختانه این روزها با درمان‌های پیشرفته از جمله درمان‌های لیرزی می‌توان تا حد زیادی این مشکل را درمان کرد.

ایجاد لخته در رگ ها

زمانی که دریچه‌های موجود در عروق پا کارایی طبیعی خود را از دست بدهند، خون به درون پاها برگشته و به سختی دوباره به سمت قلب حرکت می‌کند. زمانی که حجم خون در عروق پا افزایش پیدا کند، این احتمال وجود دارد که، خون به شکل لخته در رگ‌ها و عروق تشکیل شود. وجود لخته‌های خونی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا ممکن است با حرکت لخته خون به سمت قلب، منجر به ایجاد سکته قلبی و مسدود شدن عروق قلب شوند.

ایجاد تورم و التهاب در ناحیه پا

زمانی که رگ‌های پا بر اثر تجمع خون ملتهب شوند، پا و البته بیشتر ناحیه ساق پا دچار التهاب می‌شود. در بسیاری از موارد این التهاب می‌تواند به مچ پا نیز سرایت و در شدیدی برای فرد بیمار ایجاد کند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا بیماران از انجام فعالیت‌های روزانه که به صورت ایستاده انجام می‌شوند، خودداری کنند.

ایجاد زخم بر روی سطح پوست

زمانی که بیماری واریس به صورت پیشرفته ظاهر می‌شود، ممکن است علاوه بر ایجاد درد و التهاب، فرد بیمار با مشکلات دیگری از جملات زخم بر روی سطح پوست خود مواجه شود. علت ایجاد این زخم‌ها، تجمع بیش از حد خون در عروق پا است که ممکن است باعث ایجاد زخم‌های باز همراه با خون‌ریزی شود.

گرفتگی عضلات پا

یکی دیگر از عوارض رایجی که بیماری واریس می‌تواند ایجاد کند، انقباض و گرفتگی شدید عضلات ناحیه پا است. گرفتگی عضلات اغلب با درد شدیدی همراه است که می‌تواند تحمل این مشکل را برای فرد بیمار بسیار سخت کند.

آیا بیماری واریس درمان دارد؟

در گذشته بیماری واریس یک بیماری غیر قابل درمان بود، و تنها با کمک برخی از داروها و انجام ورزش‌های مخصوص، این امکان وجود داشت تا از پیشرفت بیماری پیشگیری، و یا عوارض آن را تا حدودی کاهش داد.

خوشبختانه این روزها با پیشرفتی که علم پزشکی در حوزه قلب و عروق داشته، بیماری واریس را می‌توان در بسیاری از موارد به طور کامل درمان کرد.

درمان‌هایی از جمله فلبکتومی و اسکلروتراپی از جمله روش‌های مدرن و پیشرفته برای درمان بیماری واریس هستند.

برای درمان واریس چه کار کنیم؟

برای درمان واریس پا در تهران میتوانید با کلینیک تخصصی واریس با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.