عفونت از عوامل باکتریایی به وجود می‌آید و زمانی که باکتری به درون زخم راه یابد یعنی بافت آسیب دیده در آینده نزدیک بیشتر با مشکل مواجه خواهد شد. بروز عفونت در زخم هیچ‌گاه بدون علامت نخواهد بود و افراد سریع در صورت وجود این مشکل آن را تشخیص می‌دهند. برخی افراد برای درمان عفونت زخم‌های کوچک سعی دارند که از درمان‌های خانگی استفاده نمایند، اما به این نکته توجه نمی‌کنند که آنها قدرت تشخیص مشکل در درون بافت بدن را ندارند و ممکن است با سطحی نگری، مدت زمانی بعد با عفونت‌های بسیار جدی در ناحیه زخم خود مواجه شوند.

توصیه بر این است که حتی اگر فکر می‌کنید که زخم شما، بستری ساده دارد و مشکل‌ساز نخواهد شد، نیز باز هم به بهترین کلینیک زخم که به صورت تخصصی نیز در این حوزه فعالیت دارد، مراجعه نمایید.

زخم عفونی چیست؟

برای اینکه یک فرد دچار زخم عفونی شود، نیاز نیست که دچار جراحت بسیار شدید شده باشد، بلکه حتی گاهی کنده شدن اندازه کوچکی از پوست نیز سبب ورود باکتریای‌های زنده شده و فرد با زخم عفونی نیز مواجه می‌شود.

عفونت زخم دارای چالش‌های بسیار است که سیستم ایمنی بدن برای ترمیم آن قسمت را با چالش‌هایی رو به رو خواهد کرد. لایه رویی پوست که شما آن را مشاهده می‌کنید با اینکه سطحی‌ترین است، اما به عنوان لایه محافظتی نیز شناخته می‌شود. زمانی که پوست دچار جراحت و یا هر گونه زخم می‌شود، میکروارگانیسم‌هایی که بر سطح پوست تجمع می‌کنند به طور مستقیم وارد زخم می‌شوند و عفونت زخم را به وجود می‌آورند. هرچه میزان تجمع این عوامل آسیب زننده بر سطح پوست و نواحی زخم بیشتر باشد، میزان عفونت پیش آمده نیز بیشتر خواهد بود، البته ناگفته نماند که ورود باکتری و میکروارگانیسم‌ها به بافت درونی بدن، به عمق زخم ایجاد شده هم بستگی دارد.

دلیل عفونت زخم چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل عفونت زخم، باز بودن سطح زخم و در تماس قرار گرفتن آن با باکتری‌ها است. این موارد به این معنی نیست که هیچ‌گونه باکتری بر سطح پوست سالم وجود ندارد، بلکه منظور این است که اگر سطح پوست با یک زخم ساده نیز باز باشد ممکن است که باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا موجب بروز عفونت زخم شوند. هر چه مقدار باکتری در محل زخم بیشتر باشد، درمان زخم نیز طولانی‌تر خواهد شد.

پانسمان نامناسب عامل عفونت زخم
پانسمان نامناسب عامل عفونت زخم

استافیلوکوکوس‌ اورئوس و سودوموناس دو عامل مهم باکتریایی ایجاد کننده عفونت‌های وخیم هستند. در بسیاری موارد این اتفاق برای افراد آسیب دیده رقم می‌خورد که با مراجعه به پزشک بی‌تجربه برای درمان زخم باز، به دلیل استفاده از پانسمان‌های نامناسب و آلوده، مدت زمان درمان بسیار طولانی خواهد شد و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

نشانه های عفونت زخم

بسیاری از افراد همیشه هراس دارند که زخم ایجاد شده برای آنها دچار عفونت شده است یا خیر؟ همه اشخاص باید به این مورد توجه داشته باشند که اگر یک زخم دچار عفونت شود، صد در صد از خود نشانه‌هایی بروز می‌دهد که شما متوجه مشکل خواهید شد و این مشکل پنهان نخواهد ماند. اگر زخمی بر سطح بدن خود چه از نوع خفیف و چه شدید دارید، باید بدانید که اگر هر گونه عامل عفونی برای آن پیش آید، زخم شما با گذشت زمان نیز رو به بهبود نمی‌رود. در ادامه به برخی از علائم وجود عفونت زخم اشاره خواهیم داشت:

  • تب و لرز فرد آسیب دیده
  • استفراغ در صورت شدید بودن عفونت زخم
  • قرمزی و التهاب غیر طبیعی در ناحیه زخم و یا اطراف آن
  • گاهی با ایجاد عفونت، از ناحیه زخم بوی بدی احساس خواهید کرد.
  • گرم بودن نواحی اطراف زخم نشان دهنده ورود عوامل باکتریایی به زخم است.
  • ترشحات زرد، سبز و یا حتی سفید از ناحیه زخم که عفونت زخم را نشان می‌دهد.

عوامل اثر گذار در ایجاد عفونت زخم

زمانی که باکتری‌ها به درون زخم راه پیدا کنند، در این ناحیه تجمع کرده و بعد از گذشت مدت زمان کمی فرد با عفونت زخم مواجه خواهد شد. برای اینکه زخم عفونی شود، نیاز نیست که حتماً چندین روز زمان از باز ماندن و یا آلوده ماندن سطح زخم بگذرد. در ابتدا برای اینکه شدت خطر بروز عفونت را به طرز قابل توجهی کاهش دهید، باید همواره محل زخم و اطراف آن را تمیز و عاری از هر گونه عامل میکروبی نگه دارید. سایر عوامل اثر گذار بر ایجاد عفونت زخم:

  • زخم عمیق و در ابعاد وسیع باشد.
  • زخم دارای لبه‌های ناهموار باشد.
  • شخص دارای گردش خون ضعیف باشد.
  • فرد دارای دیابت کنترل نشده و قند خون بالا باشد.
  • زخم با یک وسیله زنگ زده مانند میخ ایجاد شده باشد.
  • اشخاصی که دارای رده سنی بالای 60 سال هستند.
  • زخم در اثر گاز گرفتگی یا گزیدن یک حیوان ایجاد شده باشد.
  • سطح و یا درون زخم به درستی تمیز و ضدعفونی نشده باشد.

چه زمانی باید برای درمان زخم به پزشک مراجعه کنیم؟

در هر حال بهتر است که شما چه دارای زخم خفیف بودید و یا دچار زخم‌های شدید و عمقی، برای بهبود سریع‌تر آنها به یک کلینیک زخم خوب مراجعه نمایید، اما در صورتی که با موارد زیر رو به رو بودید، بهتر است که مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید:

  • در صورتی که لبه‌های زخم از یکدیگر باز و با فاصله مانده‌اند.
  • زمانی که عمق زخم زیاد باشد و حس کنید که نیاز به ضد عفونی و بررسی‌های مراقبتی بیشتر داشته باشد.
  • اگر خونریزی زخم زیاد است و یا هنگام خونریزی، ترشحات زرد و یا سفید رنگی را مشاهده می‌کنید باید سریع به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که با هر یک از نشانه‌های عفونت زخم مواجه شده‌اید، بدون از دست دادن کوچک‌ترین زمان به پزشک مراجعه نمایید تا سریع اوضاع درمان را تحت کنترل بگیرد.

تشخیص عفونت زخم چگونه است؟

در صورتی که پزشک لازم بداند، آزمایش خون را برای بیمار تجویز می‌کند که عفونت موجود در خون را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که اندازه جراحات زیاد باشد و یا در یک حادثه تصادف به وجود آمده باشد و یا حتی واکنش‌های آلرژیک در فرد بعد از ایجاد زخم به چشم بخورد، از روش‌های تشخیصی سی‌تی اسکن نیز استفاده می‌کنند. روش‌های دیگری نظیر کشت زخم نیز به تشخیص عفونی شدن زخم، کمک خواهد کرد.

درمان زخم عفونی چگونه است؟

روند درمان عفونت زخم در همه افراد یکسان نیست و بسته به نوع شرایط متفاوت است. همه تکنیک‌های مورد استفاده در روند درمان به میزان سلامت، سیستم ایمنی فرد، اندازه و نوع عفونت زخم بستگی دارد. گاهی برای رفع عفونت از دارو‌های آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، اما گاهی لازم است تا عامل عفونی از درون زخم ضد عفونی گردد و بافت‌های عفونی برداشته شود و سپس مراقبت‌های خاص شروع شود تا زخم به سرعت بهبود یابد. هر چه میزان زخم عمیق‌تر و عفونت پیش آمده شدیدتر باشد، روند درمان کندتر پیش می‌رود و نیاز به مدت زمان بیشتری دارد تا بهبودی حاصل شود.

چگونه از ایجاد عفونت زخم جلوگیری کنیم؟

  • سطح زخم را هیچ‌گاه مرطوب رها نکنید.
  • برای تراشیدن موی این ناحیه از تیغ یا ژیلت استفاده نکنید.
  • اگر نیاز است که تحت جراحی قرار بگیرید، باید قبل از آن باید زخم خود را بشویید و آن را خشک نمایید.
سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *