آیا کم کاری تیروئید باعث مشکلات قلبی می شود؟

بیماری های قلبی یکی از علت های شایع مرگ و میر در جهان هستند. بسیاری از بیماری ها با تاثیر بر قلب و عروق باعث ایجاد بیماری قلبی و پیشرفت آن می شوند. اختلالات هورمون های تیروئیدی یه عامل مهم و تاثیر گذار در بروز مشکلات قلبی است.

تحقیقات نشان می دهد که کم کاری تیروئید و پر کاری هورمون های تیروئیدی در کنار بیماری های قلبی باعث افزایش نرخ مرگ و میر در جهان شده اند. به همین علت ما بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب

هیپوتیروئیدی یا کم کاری غده تیروئید یکی از انواع بیماری هایی است که در آن بدن فرد توانایی تولید غده های تیروئیدی T3 و T4 را به اندازه کافی ندارد. به همین دلیل فرد دچار مشکلاتی چون افزایش وزن، افزایش سطح کلسترول، تغییر ضربان قلب، ضعف عضلات، افزایش فشار خون و…. می شود. تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب به شیوه های مختلفی امکان پذیر است. کم کاری غده تیروئید باعث افزایش سطح کلسترول در بدن می شود. بالا بودن کلسترول عاملی است که باعث بسته شدن عروق کرونری و در نتیجه سکته قلبی یا مشکلات دیگر می شود.

بیماری کم کاری تیروئید باعث ضعیف شدن عضلات می شود. ضعیف شدن عضلات قلب یکی از تاثیرات بیماری کم کاری تیروئید بر قلب است که باعث می شود خون با سرعت کمتری پمپاژ شود. همچنین کم کاری غده تیروئید میزان انعطاف پذیری رگ های خونی در بدن را به شدت کاهش می دهد. کاهش انعطاف پذیری رگ های خون در بدن باعث بالا رفتن فشار خون و بروز سکته قلبی می شود.

کم کاری تیروئید باعث بروز چه مشکلاتی در قلب می شود؟

با تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب مشکلات متعددی در بدن ایجاد می شود که در هر فرد متفاوت است. با این وجود بسیاری از افراد به دلیل کم کاری تیروئید و عدم درمان به موقع دچار مشکلاتی می شوند که ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت قلب شود.

عوارض این بیماری بر قلب عبارت است از:

افزایش فشار خون

یکی از عوارض اصلی تاثیر تیروئید بر قلب افزایش فشار خون است. بیماری کم کاری تیروئید با کاهش انعطاف پذیری رگ های خونی و سفت شدن آن ها باعث افزایش فشار خون می شود.

تنگی نفس

بسیاری از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئیدی ممکن است در حین انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش های قدرتی و بلند کردن اجسام سنگین دچار تنگی نفس شوند.

ضعیف شدن ضربان قلب

هورمون هایی که توسط غده های تیروئیدی تولید می شوند باعث تنظیم ضربان قلب می شوند. بنابراین کم کاری غده تیروئید به دلیل تولید کم هورمون های تیروئیدی باعث کاهش ضربان قلب نیز می شود.

نارسایی قلبی

تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب در بیمارانی که از بیماری قلبی رنج می برند بیشتر است. این بیماری باعث ایجاد نارسایی قلبی یا پیشرفت آن می شود.

کم کاری تیروئید و مشکلات قلبی
کم کاری تیروئید و مشکلات قلبی

راه های پیشگیری از تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب

بیماری کم کاری تیروئید با تاثیر بر عضلات قلب و عروق کرونری می تواند باعث پیشرفت بیماری قلبی قبلی و ایجاد بیماری قلبی جدید شود. بنابراین بهتر است از پیشرفت این بیماری و تاثیر آن بر قلب جلوگیری شود. راه های پیشگیری از تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب عبارت است از:

مراجعه به پزشک

بهترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی ناشی از تیروئید، مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک متخصص با درمان بیماری کم کاری تیروئید می تواند تاثیر این بیماری را بر قلب به شدت کاهش دهد.

استفاده از مواد پروتئین دار

یکی از راه های تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب، مصرف پروتئین است. پروتئین یکی از انواع مواد مغذی است که باعث عملکرد طبیعی هورمون های تیروئیدی می شود. به همین علت بهتر است در برنامه غذایی روزانه از انواع گوشت مرغ، ماهی، سویا، مغز ها، تخم مرغ و… به اندازه کافی استفاده شود. پروتئین علاوه بر عملکرد طبیعی هورمون تیورئیدی باعث افزایش قدرت عضلات قلب می شود.

پرهیز از مصرف غداهای چرب

بیماری کم کاری تیروئید باعث افزایش کلسترول در رگ ها و در نتیجه مسدود شدن آن ها می شود. به همین دلیل بهتر است مصرف این ماده بد در بدن به شدت کاهش پیدا کند. کاهش مصرف مواد چرب علاوه بر درمان بیماری کم کاری تیروئید باعث کاهش وزن و درمان بیماری های قلبی و عروقی می شود.

کاهش استرس

استرس یکی از عواملی است که باعث پیشرفت بیماری کم کاری تیروئید و بیماری های قلبی می شود. به همین علت بهتر است با کاهش استرس و اضطراب از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. انجام یوگا و حرکات کششی یکی از راه هایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

کم کاری تیروئید و مشکلات قلبی
کم کاری تیروئید و مشکلات قلبی

مراجعه به پزشک

در این محتوا به بررسی تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب پرداختیم. بیماری کم کاری تیروئید با اختلال در کار قلب و رگ های خونی باعث بروز بیماری های قلبی و مشکلات دیگر در بدن می شود. به همین دلیل بهتر است بیماران مبتلا به تیروئید هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند. درمان به موقع بیماری تیروئید مانع از بروز مشکلات جدی در قلب می شود.

با این حال اگر شما از بیماری تیروئید رنج می برید و شاهد تاثیر این بیماری بر قلبتان هستید می توانید برای درمان به مطب دکتر محمد رضا مبینی مراجعه کنید. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و فوق تخصص استرابیسم و اکولوپلاستیک یکی از پزشکان حاذق در زمینه درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی هستند که از طریق روش های نوین و پیشرفته به درمان این بیماری ها می پردازند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 13 عدد و میانگین امتیازها 3.8]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *