مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ترمبوز و آمبولی

ترمبوز و آمبولی شرایطی هستند که باعث انسداد رگ های عروقی و در نتیجه کاهش جریان خون می شوند. ترمبوز و آمبولی اگرچه با هم متفاوت هستند اما هر دو مانع رسیدن خون به بافت های مختلف بدن و در نتیجه مرگ آن ها می شوند. سالانه درصد بسیاری از مردم به دلیل ترمبوز عمقی، آمبولی ریه و… دچار مرگ می شوند.

ترمبوز و آمبولی دو عامل مهم در بروز سکته مغزی و قلبی هستند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض جدی در بدن، از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. پیشگیری از ترمبوز و آمبولی از طریق مصرف مواد غذایی مناسب امکان پذیر است. به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ترمبوز و آمبولی می پردازیم.

مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از ترمبوز و آمبولی
مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از ترمبوز و آمبولی

5 ماده غذایی مناسب برای پیشگیری از ترمبوز و آمبولی

ترمبوز و آمبولی به دلیل خطرات بالایی که برای انسان ایجاد می کنند باید پیشگیری شوند. عواملی چون کم تحرکی، بارداری، مصرف غذاهایی کلسترول دار، خوردن غذاهای فست فود، چاقی شدید، مصرف سیگار و سابقه خانوادگی در بروز بیماری آمبولی و ترمبوز تاثیر گذار هستند. بسیاری از افراد با مصرف مواد غذایی مناسب و انجام ورزش به صورت روزانه از بروز این بیماری در بدن جلوگیری می کنند. بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از آمبولی و ترمبوز عبارت است از:

هویج

هویچ یکی از انواع سبزیجاتی است که بسیاری از افراد از آن در پخت انواع سوپ، خورشت، تهیه سالاد و… استفاده می کنند. در بیشتر موارد از هویچ به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای تقویت چشم ها یاد می شود اما؛ این ماده غذایی علاوه بر خواص شگفت انگیزی که بر چشم دارد، باعث جلوگیری از بروز سکته قلبی در انسان می شود. هویچ یک ماده غذایی مناسب در پیشگیری از بروز ترمبوز یا آمبولی است. تحقیقات به دست آمده نشان می دهد که هویچ به دلیل داشتن بتاکاروتن مانع از تجمع خون و باعث کنترل کلسترول در بدن می شود. کاهش کلسترول در بدن باعث حفظ سلامت رگ ها و جریان مناسب خون می شود. بنابراین بهتر است در طول روز از این ماده غذایی به صورت خام یا پخته استفاده شود.

سیر

سیر از دیگر سبزیجاتی است که به دلیل داشتن انواع ویتامین و خاصیت ضد باکتریایی خود باعث حفظ سلامت قلب و افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. پژوهشگران توصیه می کنند برای جلوگیری از انعقاد خون و نرم شدن رگ ها یک حبه سیر به صورت روزانه استفاده شود. آلیسین یک آنزیم درمانی موثر در بهبود وضعیت قلب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. سیر به دلیل داشتن آلیسین باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری ها و عفونت ها در بدن جلوگیری می کند. از سیر می توان به صورت خام و پخته در برنامه غذایی روزانه استفاده کرد.

لیموترش

لیموترش یکی از انواع میوه جاتی است که مصرف آن در مواد غذایی باعث کاهش میزان چربی و جلوگیری از افزایش کلسترول خون می شود. این میوه باعث مقابله با رادیکال های آزاد و افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل در طول روز برای خوش طعم کردن مواد غذایی از آن استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف لیمو ترش به تقویت قلب و بهبود جریان خون در بدن کمک می کند. بسیاری از افراد از لیمو ترش برای طعم دار کردن آب در طول ورزش استفاده می کنند. لیمو ترش مانع از بروز آمبولی و ترمبوز در بدن و کاهش جریان خون می شود.

روغن های گیاهی

روغن ها یکی از موادی هستند که باعث افزایش کلسترول بد در بدن می شوند. کلسترول بد با ایجاد رسوب در دیواره رگ ها باعث انسداد رگ ها و در نتیجه نرسیدن خون به قلب می شود. روغن های فرآوری شده باعث ایجاد لخته های خون در رگ ها می شوند. اما روغن های گیاهی نسبت به روغن های فرآوری شده از عوارض کمتری برخوردار هستند و در مواردی باعث سلامت بدن می شوند. برای مثال روغن زیتون به دلیل داشتن اسید های چرب امگا 9 باعث کاهش کلسترول بد در بدن انسان می شوند. به همین علت استفاده از روغن ها گیاهی باعث پیشگیری از ترومبوز و آمبولی می شود. از روغن های گیاهی می توان برای سرخ کردن موا غذایی و طعم دار کردن سالاد استفاده کرد.

آب زغال‌اخته

زغال اخته یکی از انواع میوه هایی است که نقش موثری در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی مانند سکته قلبی، حمله قلبی، بسته شدن عروق کرونری و… دارد. تحقیقات نشان می دهد که زغال اخته باعث روان شدن جریان خون در بدن می شود. روان شدن جریان خون عاملی است که باعث جلوگیری از ترمبوز یا لخته شدن خون در رگ ها و بدن می شود. خاصیت ضد انعقادی زغال اخته باعث شده است که از آن به صورت خشک شده، آب میوه، ترشک و… در برنامه غذایی روزانه استفاده کنند.

مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از ترمبوز و آمبولی
مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از ترمبوز و آمبولی

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع مواد غذایی که باعث پیشگیری از ترمبوز و آمبولی می شوند پرداختیم. مصرف غذاهای سالم مانند هویچ، سیر، زغال اخته، لیمو و استفاده از روغن های گیاهی برای پخت باعث جلوگیری از افزایش کلسترول بد در بدن می شود. کاهش کلسترول در بدن نیز باعث بهبود جریان خون و جلوگیری از ایجاد لخته خون در رگ ها و بدن می شود. شما می توانید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، شنا، دو و… وزن خود را کنترل کنید و میزان چربی در بدن را به شدت کاهش دهید.

ترمبوز و آمبولی عواملی هستند که در بسیاری از مواد باعث انسداد رگ ها و بروز بیماری هایی چون سکته قلبی، آمبولی ریه، واریس و… می شوند. مراجعه به موقع به پزشک و درمان سریع عاملی است که باعث جلوگیری از پیشرفت این بیماری ها می شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با انجام آزمایشات و معاینات متعدد به بررسی وضعیت رگ های عروقی و قلب می پردازد. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطلب دکتر محمد رضا مبینی برای درمان ترمبوز و آمبولی و اطلاع از راه های پیشگیری از آن اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *