آنژیوگرافی دارای عوارض خاصی نیست و بیشتر مواقع بدون بروز احساس درد و یا ناراحتی خاصی توسط پزشک متخصص قلب انجام می‌شود، البته به ندرت پیش می‌آید بیمار تپش قلب بگیرد که آن هم نرمال است. در مواردی هم دیده شده بیمار دچار استفراغ و تهوع یا برافروختگی موقت می‌شود که این موضوع به سرعت برطرف خواهد شد.

اگر در زمان ورود کاتتر بیمار دچار مشکل شود، به سرعت داروهای لازم را به طور مستقیم وارد قلب کرده و مشکل بیمار حل خواهد شد، پس جای نگرانی نیست، مراجعه به یک دکتر قلب خوب می‌تواند از بروز اندک عوارض انجام آن نیز جلوگیری کند.

کاربردهای آنژیوگرافی

آنژیو که یک روش تشخیصی از طریق رگ‌های خونی است به پزشک متخصص قلب در تشخیص موارد زیر کمک می‌کند:

  • بیماری عروق کرونر
  • بیماری نارسایی وریدی
  • عمق ترومبوز وریدی
  • عروق محیطی
  • تعداد عروق کرونر دچار انسداد شده
  • محل انسداد
  • میزان انسداد
  • اندازه‌گیری مستقیم فشارهای درون قلب
  • کنترل و بازدید از حفره‌های قلب و عروق بزرگ

در حالت کلی یک روش تشخیص مشکلات شریان‌های کرونری قلب، توسط پزشک استفاده از آنژیو گرافی است.

مزیت‌های آنژیوگرافی

آنژیوگرافی قلب یک راه درمان نیست، بلکه یک روش برای تشخیص بیماری توسط پزشک متخصص قلب است. آنژیو در حقیقت یک عمل جراحی است که در آن یک لوله باریک توسط پزشک متخصص قلب وارد شریان و رگ‌های قلبی می‌شود. در این روش وضعیت عروق قلب فرد بیمار مشخص شده و پزشک متخصص قلب و عروق قادر خواهد بود نوع درمان را با اطمینان خاطر بیشتری مشخص کند.

مزیت‌های این جراحی می‌تواند کاهش هزینه و کاهش عوارض پس از جراحی، تشخیص بهتر بیماری توسط پزشک و کوتاه شدن دوره بستری بیمار را شامل شود.

آنژیوگرافی نه فقط برای عروق قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه برای بررسی و بازبینی عروق مغز، ریه، دستگاه گوارش و کلیه نیز بسیار پرکاربرد است.

آنژیوگرافی یک عمل جراحی است که در آن با ورود یک لوله باریک توسط پزشک شریان وضعیت عروق قلب فرد بیمار مشخص می‌شود.
در آنژیوگرافی با ورود یک لوله باریک به رگ‌ها توسط پزشک وضعیت عروق قلب فرد بیمار مشخص می‌شود.

عوارض آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی نیز مانند اکثر روش‌های تهاجمی کنترل و بررسی قلب و رگ‌ها مخاطراتی در پی دارد، برای نمونه می‌توان به ‌قرار گرفتن در مقابل اشعه ایکس و عوارض آنها اشاره کرد. این روش به طور معمول عوارض و خطرات جدی برای بیمار به دنبال ندارد، به خصوص اگر این کار توسط متخصص قلب انجام شود، با این وجود آنژیوگرافی می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • حمله‌ قلبی
  • سکته‌ مغزی
  • آسیب به سرخرگی که کاتتر را در آن فرو می‌برند.
  • آریتمی قلب یا ضربان قلب نامنظم
  • واکنش‌های آلرژیک به ماده حاجب یا داروهایی که در طول فرایند استفاده می‌شود.
  • آسیب به کلیه
  • خونریزی بیش‌ از حد نرمال
  • عفونت

عوارض آنژیوگرافی برای افراد مسن

به‌ کارگیری این روش برای درمان بیماری‌های قلبی توسط پزشک متخصص قلب در هر گروه سنی ایمن و بدون مخاطرات جدی است، با این وجود در مورد اشخاص مسن سالخورده باید یادآور شویم که این موضوع در افراد گوناگون متغیر است، برای نمونه یک بیمار مسن که مشکلات جسمی خاص ندارد و یا قلب او در شرایط خوبی است امکان انجام آنژیوگرافی را دارد.

از انجام آنژیوگرافی نتایج بسیار دقیقی حاصل خواهد شد و به پزشک متخصص در بررسی فعالیت‌های قلبی کمک خواهد کرد، این موضوع برای آنژیو قلب در افراد مسن دارای حدود 80 سال سن و بیشتر صادق است و نتایج دقیق و کاربردی هستند.

در بعضی شرایط ویژه، روش تهاجمی آنژیوگرافی امکان دارد منجر به بروز عوارض جانبی بخصوصی شود، با این حال وجود پیش از هر چیز پزشک متخصص قلب و عروق، وضعیت بیمار خود را به ‌دقت بررسی کرده و پس از آن در صورت امکان او را به انجام این عمل تشویق خواهد کرد.

استفاده از آنژیوگرافی توسط بهترین متخصص قلب، یک روش بسیار خوب جهت تشخیص نواحی خاصی از شریان‌های قلبی است که جریان خون بدن بیمار در آنجا دچار انسداد یا کند شده است. این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که تنها روشی که قلب انسان، اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت کند، از راه جریان خون است.

خطرات آنژیوگرافی برای افراد مسن

با توجه به این که میانگین سنی در جهان رو به افزایش می‌رود و اشخاص در سنین گوناگون و حتی در 90 سالگی آنژیوگرافی را انجام می‌دهند، حال به مرور پرسش‌هایی در زمینه ایمن بودن این روش برای اشخاص مطرح شده است.

هر شخص سالخورده و مسن توانایی انجام آنژیوگرافی را ندارد. توصیه به انجام این روش توسط متخصص قلب برای بیماران مختلف می‌تواند در شرایط گوناگون خروجی متفاوتی داشته باشد و اشخاص در این زمینه بسیار از یکدیگر متفاوت هستند.

توصیه به انجام آنژیو افراد مسن بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی آنها امکان‌پذیر نخواهد بود، به همین سبب مراجعه به یک دکتر قلب برای همه به ویژه افراد مسن ضرورت دارد.

ویژگی پزشک متخصص قلب برای آنژیوگرافی

با توجه به مطالب گفته شده در اهمیت مراجعه به بهترین متخصص قلب برای انجام آنژیوگرافی، چنانچه شما یا نزدیکان شما دچار مشکلات قلبی هستید، پیدا کردن بهترین متخصص قلب می‌تواند از اهمیت زیادی داشته باشد، به خصوص اگر بیمار مسن و دارای مشکلات جسمی باشد. در ادامه به خصوصیات یک دکتر قلب خوب می‌پردازیم:

تمرکز بالا

برخورداری از تمرکز بالا برای پزشک متخصص قلب و عروق از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوع برخورد پزشک با بیماران

یکی از معیارهای انتخاب دکتر آنژیوگرافی قلب، ‌نوع برخورد او با بیماران است. رفتار و رابطه میان بیمار و پزشک از عوامل مهم در سیر درمان یک بیماری است.

بررسی و کنترل مدارک علمی

مرحله بعدی در انتخاب بهترین دکتر آنژیوگرافی قلب، کنترل و بررسی مدارک و مدارج علمی وی و اعتبارنامه پزشک است.

دریافت اطلاعات از اینترنت

تحقیق و جستجوی بیشتر از طریق اینترنت، گام ابتدایی گردآوری اطلاعات و خواندن نظرهای متفاوت دیگر بیماران معالجه شده توسط پزشک در اینترنت است.

تجهیزات و امکانات کلینیک

در آخر موردی که برای پیدا کردن بهترین دکتر آنژیوگرافی قلب باید بررسی و کنترل شود، تجهیزات و امکانات کلینیک است. برخورداری از تجهیزات و امکانات جدید و به‌ روز برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها از خصوصیاتی است که در انتخاب یک دکتر قلب خوب باید در نظر گرفت.

دلایل افزایش ریسک در آنژیوگرافی

شرایط جسمی و وضعیت سلامتی فرد ممکن است خطر به وجود آمدن مشکلات ناشی از آنژیوگرافی را به ‌شدت افزایش دهد، این شرایط عبارت هستند از مشکلات دریچه قلبی، بیماری مزمن کلیوی و نارسایی قلبی.

خطر حمله قلبی به ویژه در اشخاصی که مبتلا به نارسائی قلبی مرتبط به شریان کرونری اصلی سمت چپ هستند، بیشتر از سایرین است.

یادآور می‌شویم که داشتن شرایط مذکور بدین معنی نیست که به طور قطع انجام این عمل برای فرد ایجاد مشکل خواهد کرد. در این مورد توصیه می‌شود که با یک دکتر قلب خوب در مورد اینکه آیا احتمال بروز مشکل بیش از حد متوسط است یا نه مشورت شود و بیمار با خاطر آسوده آنژیوگرافی را انجام دهد.

نکات کلیدی پیش از انجام آنژیوگرافی

آنژیوگرافی امکان تشخیص تنگ شدن عروق کرونری، محل آنها و میزان باریک شدن این رگ‌ها را برای پزشک متخصص قلب فراهم می‌کند. در اختیار داشتن این اطلاعات می‌تواند به پزشک کمک کند که ببیند آیا ایجاد تغییر و تحول در فرایند درمان، نظیر تغییر در داروها، آنژیوپلاستی و یا جراحی بای‌پس عروق کرونری، قادر خواهند بود سبب بهبودی آنژین بیمار شود یا خطر حمله قلبی و مرگ ناشی از مشکلات قلبی را کاهش دهند.

آنژیوگرافی این امکان را ندارد که مشخص کند که آیا عروق تنگ شده سبب حمله قلبی خواهند شد یا خیر.

‏چنانچه در هنگام آزمایش، پزشک متوجه شود که شریان‌ها به‌شدت باریک شده‌اند، امکان دارد نیاز باشد بدون درنگ عمل آنژیوپلاستی یا جراحی بای‌پس انجام شود، در نتیجه پیش از انجام آنژیو، بهتر است با پزشک خود در مورد شیوه‌های درمانی مذکور و انتخاب شما در صورت مشاهده هر یک از نتایج مشورت کنید.

‏چنانچه بتوانید علائم آنژین خود را با کمک دارو کنترل کنید، امکان دارد به آنژیوگرافی احتیاجی نداشته باشید.

آسیب دیدن عروق پس از آنژیوگرافی

یکی از مخاطرات آنژیوگرافی که چندان هم شایع نیست، آسیب به عروق خونی است. این عارضه در شرایطی که شریان از پیش دچار بیماری باشد با احتمال بیشتری روی می‌دهد.

زمانی که کاتتر داخل عروق می‌شود امکان دارد روزنه‌ای در آن ایجاد کند یا بخشی از پلاکی که تشکیل دهنده آستر عروق است را از جای بکند، در نتیجه این احتمال است که پلاک کنده شده راهی به مغز یافته و جریان خون را دچار انسداد کند، چیزی که احتمال دارد در آخر به سکته مغزی ختم شود. انتخاب یک متخصص قلب خوب برای انجام آنژیو می‌تواند جان شما را نجات دهد.

لخته خون ممکن است درون شریان رخ دهد که به عنوان یکی از جدی‌ترین خطرات و عوارض آنژیوگرافی قلب در نظر گرفته می‌شود.

سایر عوارض جانبی آنژیوگرافی

در اشخاصی که دچار اختلال کلیوی هستند یا در بیماران دیابتی و بیمارانی که آب بدنشان از دست رفته است، امکان دارد یکی از عوارض پس از آنژیوگرافی آسیب کلیوی باشد، این آسیب احتمال دارد به دلیل ماده حاجب که در آنژیوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد به وجود بیاید. در عین حال امکان دارد جلوی ران و پاها بی‌حس شود، هر چند پس از یک ساعت یا بیشتر بهتر شده و از بین می‌رود.

امکان دارد کاتتر دچار شکستگی شود و تکه‌ای کوچک از آن درون بدن به جا بماند. با این حال این اتفاق بسیار به ندرت رخ می‌دهد، زیرا پزشک بیشترین دقت و تمرکز را در زمان انجام آنژیوگرافی به کار خواهد گرفت.

چه زمانی بعد از آنژیوگرافی مشورت با پزشک ضروری است؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بعد از انجام آنژیوگرافی با پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید:

  • ناحیه بریدگی شروع به خونریزی خواهد کرد و با انجام اقدامات جلوگیری‌ کننده، خونریزی متوقف نمی‌شود.
  • ‏احساس درد شدید که با مسکن تسکین پیدا نخواهد کرد.
  • ‏ قرمز، تورم و گرمی پوست بدن.
  • ‏ساق پا یا بازوی محل برش با آن ساق پا یا بازوی دیگر متفاوت به نظر می‌آید.
  • ‏در زمان لمس ناحیه پیرامون محل برش یک توده سفت و محکم احساس خواهد شد.

نتایج آنژیوگرافی قلب در افراد مسن

در حالت تهاجمی این جراحی، متخصص قلب قادر خواهد بود احتمال بروز حمله قلبی و پروسه‌های اضطراری قلب نظیر عمل بای‌پس را کاهش دهد.

بر اساس گفته متخصصان، بیمارانی که دچار مشکل درد در ناحیه قفسه سینه هستند، به ویژه اشخاص سالخورده و مسن، همیشه برای مشخص شدن علت بروز این مشکل به آنژیوگرافی نیازی نخواهند داشت.

با این که در مورد استفاده از این جراحی برای اشخاص مسن بالای 80 سال هیچ دستورالعمل به ‌خصوصی وجود ندارد، اما نوع تهاجمی این عمل جراحی، در بیشتر موارد قادر خواهد بود نتایج فوق‌العاده دقیقی را در بیماران به دست آورد و به کمک پزشک متخصص از بیماری‌های ناخواسته در آینده جلوگیری کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 8 عدد و میانگین امتیازها 4.4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *