فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که باعث بروز مشکلات شدید قلبی و افزایش مرگ و میر می شود. متأسفانه سبک زندگی نادرست، مصرف انواع فست فود و غذاهای شور، کم تحرکی و… باعث بروز این بیماری در فرد می شود. در صورتی که فشار خون در جوانان و افراد مسن درمان نشود باعث بروز مشکلاتی در نواحی مختلف بدن مانند کلیه، قلب و بروز بیماری های قلبی می شود.

بر همین اساس بهتر است با علائم بیماری فشار خون بالا آشنا باشید و با مراجعه به یک پزشک متخصص برای درمان آن اقدام کنید. در این مقاله به بررسی علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیماری فشار خون بالا چیست؟

منظور از فشار خون نیرویی است که خون به دیواره رگ هایی که وظیفه خون رسانی به بدن را برعهده دارند، وارد می کند. در صورتی که میزان نیروی وارده از خون به دیواره عروق خونی از حد طبیعی بیشتر باشد، شخص دچار بیماری فشار خون بالا است. فشار خون بالا باعث بروز آسیب های جدی به رگ های عروقی می شود. بسیاری از افراد با وجود داشتن بیماری فشار خون بالا علائم چندانی ندارند. به همین دلیل بهتر است برای اطلاع از وجود این بیماری، از دستگاه های فشار سنج استفاده شود.

علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن
علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن

چه عواملی که باعث ایجاد بیماری فشاری خون بالا در فرد می شوند؟

عوامل متعددی هستند که باعث بروز این بیماری خطرناک در فرد می شوند. بسیاری از افراد به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی از بیماری فشار خون بالا رنج می برند. همچنین عواملی چون مصرف غذاهای شور و چرب، ورزش نکردن، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی و اضافه وزن، استرس، مصرف الکل و… باعث بروز این بیماری در فرد می شوند. تقریباً علائم این بیماری از سن 25 سال شروع می شود.

علائم بیماری فشار خون

علائم بیماری فشار خون بالا در هر فرد متفاوت است. برخی از افراد با وجود داشتن این بیماری علائم چندانی ندارند. از علائم بیماری فشار خون بالا که باعث بروز مشکلات جدی در قلب و بیماری های مختلف می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سر درد شدید

بسیاری از کسانی که از بیماری فشار خون بالا رنج می برند با سر درد های شدید مواجه می شوند. معمولاً میزان سر درد در هنگام صبح بیشتر است و بعد از مدتی از درد آن کاسته می شود.

تنگی نفس

برخی از افراد به دلیل داشتن فشار خون بالا در حین انجام فعالیت های روزانه و هنگام ورزش کردن با تنگی نفس مواجه می شوند. همچنین برخی از افراد بدون انجام فعالیتی دچار تنگی نفس می شوند که بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

تاری دید

از دیگر علائم بیماری فشار خون بالا تاری دید است. البته برخی از افراد علاوه بر تاری دید با مشکلات دیگری در چشم همراه هستند. معمولاً رگ های شبکیه چشم از حساسیت بالایی برخوردار هستند و ممکن است به دلیل فشار خون بالا دچار تورم و خون ریزی شوند.

علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن
علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن

درمان بیماری فشار خون بالا

روش درمان بیماری فشار خون بالا با توجه به شرایط بیمار و علائم فشار خون در فرد متفاوت است. در بسیاری از موارد متخصص قلب و عروق بعد از انجام معاینات و تست های مختلف، داروهایی را برای کاهش فشار خون و کنترل فشار تجویز می کند. معمولاً بیماران دیابتی، افراد با نارسایی کلیه، بیماران قلبی و… کاندید مناسبی برای مصرف داروهای فشار خون هستند. این افراد نسبت به کسان دیگر در معرض خطرات بیشتری هستند و بهتر است علاوه بر بهبود شرایط زندگی خود از دارو برای درمان فشار خون استفاده کنند. علاوه بر مصرف دارو، نکاتی هستند که رعایت کردن آن ها باعث کنترل فشار خون و درمان آن می شود. در واقع کسانی که از بیماری خاصی رنج نمی برند، ولی دارای فشار خون بالا هستند می توانند با رعایت نکات زیر برای درمان فشار خون بالا اقدام کنند.

کنترل وزن

یکی از عواملی که باعث افزایش فشار خون در فرد می شود، افزایش وزن و چاقی است. به همین دلیل بهتر است فرد از خوردن غذاهای چرب و پر کالری پرهیز کند و وزن خود را تا حد ممکن پایین نگه دارد. کنترل وزن نقش بسیاری در بهبود وضعیت فشار خون دارد و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از راه های مؤثر برای کنترل و درمان فشار خون بالا است. ورزش کردن علاوه بر کاهش وزن باعث بهبود وضعیت قلب و رگ می شود. نرمش های روزانه، پیاده روی، فعالیت های سبک و… از کارهایی هستند که باعث بهبود فشار خون بالا در فرد می شوند.

پرهیز از مصرف غذاهای شور

مهم ترین عاملی که باعث افزایش فشار خون در فرد می شود، مصرف بالای نمک است. به همین علت کسانی از فشار خون بالا رنج می برند باید مصرف نمک غذایی خود تا حد زیادی پایین بیاورند.

علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن
علائم بیماری فشار خون بالا و روش های درمان آن

مراجعه به پزشک

در این مقاله به بررسی علائم فشار خون بالا و روش های درمان آن پرداختیم. بیماری فشار خون بالا که معمولاً به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی، سبک زندگی نادرست و افزایش سن اتفاق می افتد، باعث بروز مشکلاتی چون نارسایی قلبی، سندروم های متابولیک، مشکلات حافظه، پاره شدن عروق و تنگ شدن عروق خونی نیز می شود. به همین دلیل بهتر است برای کنترل این بیماری و درمان آن به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

دکتر محمد رضا مبینی فارغ تحصیل دانشگاه تهران و متخصص قلب و عروق از طریق معاینه و انجام تست های مختلف به تشخیص این بیماری می پردازد. کسانی که از بیماری فشار خون بالا رنج می برند با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی می توانند برای درمان و کنترل این بیماری اقدام کنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *