واریس نوعی بیماری عروقی است که به دلیل اختلال در عملکرد دریچه‌های موجود در رگ‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که دریچه‌های موجود در رگ‌ها دچار آسیب شوند و توانایی جابه‌جایی خون به شکل صحیح را نداشته باشند، واریس ایجاد می‌شود.

در بیماری واریس، سیاهرگ‌هایی که وظیفه انتقال خون به قلب را بر عهده دارند به دلیل حجم زیاد خون متورم می‌شوند. این بیماری اگرچه ممکن است با عوارض چندانی همراه نباشد، اما در دراز مدت به دلیل درمان نشدن باعث بروز مشکلات جدی در بدن فرد می‌شود. این بیماری باعث اختلال در جریان خون می‌شود. به همین دلیل بیماران مبتلا به واریس باید برای درمان به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنند.

افراد مبتلا به واریس باید این بیماری را جدی بگیرند زیرا واریس در دسته بیماری‌هایی قرار دارد که به سرعت، دچار پیشرفت می‌شود و بسیاری از سطح بدن را درگیر می‌کند و حتی می‌تواند به یک بیماری خطرناک تبدیل شود. ترومبوزها که در صورت عدم درمان واریس به وجود می‌آیند و به عنوان زخم واریس شناخته می‌شوند نیز به سختی درمان می‌شوند و مدت زمان زیادی فرد را با دشواری مواجه می‌کنند.

عوارض عدم درمان بیماری واریس

شاید متوجه شدید که ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مشکلی که در اثر عدم درمان واریس ایجاد می‌شود، این است که خون قابلیت حرکت و جریان درست در رگ‌های بدن را ندارد. ناگفته نماند که ممکن است شخص برای سال‌های زیادی دچار واریس باشد اما هیچ یک از این عوارض را تجربه نکند و با آنها رو به رو نشود زیرا واریس دارای انواع و شدت‌های مختلفی است.

عوارض و پیامد درمان نکردن واریس

ورم و درد

درد و التهاب رگ‌ها یکی از مشکلاتی است که اکثر افرادی که به بیماری واریس دچار هستند، تجربه می‌کنند. ورم در ساق پاهای واریسی و همچنین مچ پا و درد در این ناحیه در صورت عدم درمان بسیار شدت می‌یابد. حتی در مواردی بیماران واریسی گفتند که درد تیزی را علاوه بر حجیم شدن نواحی دارای رگ تجربه می‌کنند که گاهی حتی نمی‌توانند پای خود را بر زمین بگذارند و راه بروند.

گرفتگی عضلات

اغلب افرادی که دارای رگ‌های واریسی هستند، معمولاً شب‌ها گرفتگی‌های عضلانی خاصی را در نواحی این رگ‌ها احساس می‌کنند. برای اینکه عضلات پا یا سایر اعضای بدن اینگونه گرفتگی‌ها را تجربه نکنند، باید جریان خون در رگ‌ها به طور صحیح و همچنان در جهت درست حرکت کنند که در رگ‌های واریسی اینگونه نیست و بسیاری از مسیرها، انسداد وجود دارد.

تروموفلبیت

این بیماری معمولاً در اثر لخته خون در رگ‌های واریسی به وجود می‌آید و التهاب شدید نواحی اطراف رگ‌های واریسی را به همراه خواهد داشت.

ترومبوز رگهای عروقی

یکی از پیامدهای درمان نکردن واریس، بروز اختلال ترومبوز رگ‌های عروقی است که به صورت سطحی و عمقی باعث آسیب می‌شود. منظور از ترومبوز لخته شدن خون است. لخته خون‌ها به دلیل جریان خون نادرست یا کند در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند.

پیامدهای درمان نکردن واریس

در بیماری واریس دریچه‌ها نمی‌توانند مانع بازگشت خون به پا شوند و حجم خون در سیاهرگ‌های پا افزایش پیدا می‌کند. افزایش حجم خون در پا باعث ایجاد لخته خون‌های سطحی و عمیق می‌شود. اختلال ترومبوز رگ‌های عروقی باعث بروز مشکلاتی از قبیل اختلال در حین حرکت پا، تورم، قرمزی، التهاب، سخت شدن پوست و بروز بیماری آمبولی ریه می‌شود. این بیماری برای زنان بارداری که به واریس مبتلا هستند بسیار خطرساز است و ممکن است مشکلاتی را حین بارداری برای مادر و جنین ایجاد کند.

لیپو درمو اسکلروزیس

لیپو درمو اسکلروزیس از دیگر بیماری‌هایی است که به سبب درمان نکردن واریس در بدن ایجاد می‌شود. در این بیماری به دلیل افزایش حجم خون در سیاهرگ‌ها و نشت آن به سطح پوست، پوست پا سفت و سخت می‌شود. سفت و سخت شدن پوست پا علاوه بر ایجاد چهره ناخوشایند، باعث اختلال در راه رفتن و انجام حرکات مختلف می‌شود.

هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن یکی از انواع اختلالاتی است که به دلیل واریس پا در پوست ایجاد می‌شود. در اختلال هایپرپیگمنتیشن به دلیل رسیدن خون به سطح پوست، پوست پا تیره و کبود می‌شود. در واقع خونی که در سیاهرگ‌های پا جمع می‌شود فاقد اکسیژن و مواد مغذی است. به همین دلیل نسبت به خون اکسیژن‌دار از رنگ تیره‌تری برخوردار است. خون بدون اکسیژن به سطح پوست نزدیک می‌شود و باعث کبودی، تورم، تیره شدن رنگ پوست و مشکلات دیگر نیز می‌شود.

افزایش فشار خون

افزایش فشار خون از شایع‌ترین مشکلاتی است که به دلیل درمان نکردن واریس پا در بدن ایجاد می‌شود. بیماری فشار خون بالا از بیماری‌های خطرناکی است که باعث افزایش احتمال سکته و حملات قلبی می‌شود. در بیماری واریس به دلیل افزایش حجم خون در سیاهرگ‌های پا، فشار خون در بدن افزایش پیدا می‌کند و ممکن است باعث بروز بیماری‌های خطرناک در ناحیه قلب و عروق شود.

پیامدهای درمان نکردن واریس

افزایش فشار خون باعث بروز مشکلاتی از قبیل یبوست، بواسیر و سایر موارد می‌شود. به همین دلیل بهتر است بیماران واریس در اسرع وقت برای درمان واریس پا اقدام کنند.

خون ریزی شدید

یکی از مشکلات ناشی از درمان نکردن واریس پا، خون‌ریزی‌های شدید است. در بیماری واریس دریچه‌ها قدرت مقاومت در برابر بازگشت خون به پا را ندارند. خون در سیاهرگ‌ها به حدی تجمع پیدا می‌کند که باعث ایجاد تورم و برآمدگی در رگها می‌شود. این رگ‌های بر آمده ممکن است در اثر برخورد با مانع یا جسمی دچار خون‌ریزی شوند و مشکلاتی را به وجود بیاورند. بیماران واریسی در صورت دیدن رگ‌های برآمده باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند.

ایجاد زخم واریس

بیماری واریس در صورت درمان نشدن باعث بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد زخم واریسی می‌شود. بیماری واریس در صورت درمان نشدن زخم‌های سطحی و عمقی را در ناحیه پا ایجاد می‌کند که باعث اختلال در گردش خون می‌شود. این زخم‌ها با دردهای شدیدی همراه هستند و باعث تورم، قرمزی، خارش، سوزش، اگزمای واریسی، تغییر رنگ پوست و مشکلاتی دیگر می‌شوند. علت اصلی ایجاد زخم‌های واریسی، اختلال در عملکرد دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها است که وظیفه انتقال خون به قلب را بر عهده دارند و مانع از بازگشت خون به پا می‌شوند.

اگزمای واریسی

افرادی با سابقه اگزما ممکن است به دلیل بیماری واریس دچار اگزمای واریسی شوند. افرادی که در گذشته از بیماری اگزما رنج می‌بردند و بعدها به بیماری واریس مبتلا شدند، ممکن است دچار اگزمای واریسی شوند. این بیماری به دلیل تخلیه ناقص خون ایجاد می‌شود. اگزمای واریسی ممکن است مشکلات بسیاری را در سطح پوست ایجاد کند.

عوارض عدم درمان رگهای عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی بسیار نازک، کوچک و مشابه با تار عنکبوت هستند. واریس عنکبوتی اگر در موقع مناسب درمان نشود، درد و تورم بسیار شدیدی را با خود به همراه دارند. اغلب افراد با این درد به سختی بر روی پای خود می‌ایستند زیرا نمی‌توانند فشار زیاد و سنگین را اینطور تحمل کنند.

چه زمانی باید واریس را درمان کرد؟

ماهیت کار رگ‌ها این است که خون را در بدن برخلاف نیروی گراش زمین به سمت قلب هدایت کنند اما واریس رگ‌ها در واقع یک نوع نارسایی و انسداد در این میان ایجاد می‌کند که سبب می‌شود تا خون در مسیر اشتباهی به جریان افتد. در نهایت، به مرور زمان با وجود این مشکل با علائمی چون درد و التهاب و حتی کبودی رو به رو خواهید بود که البته ممکن است فرد هیچگونه علامتی نیز نداشته باشد اما به عارضه رگ‌های واریسی دچار باشد.

حال بسیاری از افراد می‌پرسند که بهتر است تا چه زمانی برای درمان واریس خود به پزشک مراجعه کنند؟ به طور کلی شما باید هر زمان که متوجه این علائم غیرطبیعی در نواحی مختلف بدن خود شدید، بدون از دست دادن زمان به پزشک واریس مراجعه نمایید.

ناگفته نماند که برای درمان واریس، باید دقت کنید تا بهترین دکتر واریس را برای خود یا آشنایان انتخاب کنید زیرا اگر درمان ناکارآمدی برای بهبود این بیماری بکار گرفته شود، ممکن است که منجر به عود بیماری و التهابات این رگ‌ها شود. امروزه از شیوه‌های نوین درمان برای از بین بردن رگ‌های واریسی استفاده می‌کنند زیرا انواع روش‌های درمانی قدیمی برای هدف نهایی مناسب نیست و حتی گاهی عامل پیدایش برخی اختلالات می‌شود.

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بیان پیامدهای درمان نکردن واریس پا پرداختیم. بیماری واریس پا به دلیل اختلال در عملکرد سیاهرگ‌های خونی ایجاد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود بیمارانی که از واریس رنج می‌برند با مراجعه به مطب پزشک متخصص برای درمان آن اقدام کنند. امروزه بیشتر پزشکان از طریق انجام آزمایش‌ها و تست‌هایی مانند سونوگرافی، معاینه فیزیکی، عکس‌برداری و موارد دیگر به تشخیص بیماری واریس می‌پردازند.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص واریس در تهران، بعد از معاینات بیمار و بررسی سوابق پزشکی بیمار، از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان انواع بیماری واریس اقدام می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی یا نوبت دهی آنلاین به درمان بیماری واریس بپردازید.