بیماری دیابت یکی از بیماری‌های بسیار رایج است که افراد زیادی ممکن است بر اثر عوامل مختلف به آن مبتلا شوند. دیابت دارای انواع و مختلفی است که درجات پیشرفته آن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی از جمله تاثیر بر بینایی، عملکرد کلیه و ایجاد زخم بر روی اندام‌های تحتانی مانند پا شود. زخم پای دیابتی نیز یکی از خطرناک‌ترین عوارضی است که بیماری دیابت می‌تواند برای فرد بیمار ایجاد کند.

زخم پای دیابتی یک مشکل بسیار جدی است که اگر در زمان مناسب درمان نشود، حتی ممکن است منجر به قطع عضو شود. در نتیجه توصیه می‌شود تا برای اینکه با مشکلات جدی مواجه نشوید، از ایجاد زخم در ناحیه پا پیشگیری کنید.

همچنین نیاز است تا دقت داشته باشند که هیچ‌گونه زخمی در ناحیه پا و انگشتان آنهای ایجاد نشود و در صورت ایجاد زخم در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه شود.

چگونه از ایجاد زخم پای دیابتی پیشگیری کنیم؟
چگونه از ایجاد زخم پای دیابتی پیشگیری کنیم؟

راه های پیشگیری از زخم پای دیباتی چیست؟

به طور کلی افرادی که مبتلا به دیابت هستند، ممکن است با مشکلات عصب در ناحیه پا مواجه باشند (نوروپاتی محیطی)، به همین دلیل متوجه بسیاری از آسیب‌های پوستی مانند تاول و یا فرو رفتن اجسام تیز به پای خود نشوند. همچنین زمانی که زخم ایجاد می‌شود، به این دلیل که بیماران مبتلا به دیابت در اندام‌های تحتانی خود با مشکل کُندی گردش خون مواجه هستند، روند درمان زخم نیز کُند خواهد شد و گاهی نیز ممکن است زخم پیشرفت کند و بافت‌های اطراف نیز درگیر شوند.

متاسفانه در برخی از موارد زخم به حدی گسترده می‌شود که چاره‌ای جز قطع عضو نیست. اما چگونه باید از ایجاد زخم پیشگیری کرد؟

کنترل قند خون

نخستین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به زخم پای دیابتی، این است که حتما به پزشک متخصص مراجعه، تا بتوانید قد خون خود را کنترل کنید. در بسیاری از موارد با تجویز داروهای خاص از جمله انسولین، بسیاری از عوارض دیابت کاهش پیدا می‌کند. برای این کار میتوانید به کلینیک تخصصی دکتر مبینی مراجعه کنید.

بررسی روزانه وضعیت پا و انگشتان

به این دلیل که عصب‌های ناحیه پا در افراد مبتلا به دیابت کارایی بسیار پایینی دارند، این احتمال وجود دارد که پا و انگشتان دچار آسیب‌های سطحی شوند، از جمله فرو رفتن اجسام کوچک به پا مانند چوب و شیشه. به همین دلیل نیاز است تا روزانه وضعیت پاهای افراد مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار بگیرد، تا در صورت وجود زخم‌های کوچک، در زمان مناسب برای درمان آنها اقدام شود. دقت داشته باشید زمانی که زخم در مراحل اولیه باشد، احتمال درمان آن بسیار بیشتر است.

استفاده از کفش مناسب

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به ایجاد زخم در ناحیه پا و انگشتان شود، پوشیدن کفش‌های نامناسب است. دقت داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت پیشرفته، بهتر است در زمان خرید کفش، از نرم و راحتی آن اطمینان حاصل کنند، زیرا در بسیاری از موارد فشاری که کفش به انگشتان پا وارد می‌کند، می‌تواند باعث شود تا ناخن‌ها وارد گوشت شده و منجر به ایجاد زخم در پا شوند.

عدم مصرف دخانیات

به این مورد توجه داشته باشید که روند ترمیم زخم در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد کندتر است. به همین دلیل افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید از مصرف هرگونه دخانیات خودداری کنند، تا از بروز برخی از مشکلات احتمالی مانند ایجاد زخم در ناحیه پا پیشگیری کنند.

برای درمان زخم پای دیابتی چه کار کنیم؟

برای درمان زخم پای دیباتی در تهران میتوانید با کلینیک تخصصی ما با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *