مقدمه

زخم پای دیابتی یک عارضه جدی و خطرناک در بیماران دیابتی است که در مواردی ممکن است باعث بروز مشکلاتی چون عفونت، درد شدید، قطع عضو و… مشکلات دیگر شود. اگر چه در بسیاری از موارد اقدام به موقع بیمار برای درمان زخم دیابتی تاثیر گذار است اما بهتر است از بروز زخم پای دیابتی تا جای ممکن پیشگیری شود.

پیشگیری از زخم پای دیابتی کمک می کند تا درصد بالایی از بیماران دیابتی به خطر قطع عضو و عفونت دچار نشوند. بر همین اساس در این مطلب به معرفی 6 راهکار موثر برای پیشگیری از زخم پای دیابتی می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1- رعایت بهداشت فردی

رعایت بهداشت فردی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث پیشگیری از زخم پای دیابتی می شود. بسیاری از زخم های دیابتی به دلیل ورود انواع باکتری و میکروب به بدن تشکیل می شوند. ورود مواد میکروبی باعث ایجاد عفونت و زخم های شدید در پا می شود که در صورت اقدام دیر هنگام بیمار ممکن است پزشک مجبور به قطع عضو باشد. به همین علت بهتر است بیماران دیابتی همیشه پوست خود را تمیز نگه دارند و از ورود به محیط های آلوده جلوگیری کنند. همچنین بهتر است در صورت ایجاد زخم از پزشکان حاذق در این زمینه برای شست و شو و پانسمان زخم کمک بگیرند.

2- استفاده از کفش های با کیفیت و استاندارد

کفش استاندارد یک عامل موثر در حفظ سلامت پا است. بسیاری از افراد به دلیل استفاده از کفش های غیر استاندارد و تنگ در ناحیه پا و انگشتان دچار زخم و تاول می شوند. متاسفانه بیماران دیابتی در بسیاری از موارد حس لامسه خود را از دست می دهند و متوجه زخم های پا نمی شوند. این اتفاق موجب بزرگ شدن زخم و بروز مشکلات جدی در پا می شود. همچنین در بیماران دیابتی به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف دوران بهبود زخم ها بیشتر از افراد عادی است. این ویژگی باعث می شود که در طی دوران بهبود زخم ها در معرض میکروب ها و آلودگی های بیشتری قرار بگیرند و مجدداً باعث زخم پای دیابتی شوند. به همین علت بهتر است از کفش های طبی و استاندارد برای پیشگیری از زخم پای دیابتی استفاده شود.

پیشگیری از زخم پای دیابتی

3- کنترل و کاهش وزن

در بیماران دیابتی کف پا یکی از بخش هایی است که در معرض زخم پای دیابتی قرار دارد. دلیل اصلی ایجاد زخم در کف پا، فشار شدیدی است که بیماران به کف وارد می کنند. در واقع بیماران دیابتی از حس لامسه ضعیفی برخوردار هستند و متوجه میزان فشاری که به پا وارد می کنند نمی شوند، به همین دلیل در ناحیه پا دچار زخم های خطرناکی می شوند.

در صورتی که وزن بیماران دیابتی بالا باشد، میزان فشار وارده به کف پا بیشتر می شود و فرد دچار زخم پای دیابت می شود. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت بهتر است برای پیشگیری از زخم پای دیابت وزن خود را تا حد زیادی کاهش دهند. کاهش وزن نیز علاوه بر پیشگیری از زخم پای دیابتی باعث بهبود علائم دیابت نیز می شود.

4- تنظیم فشار خون و پرهیز از مصرف غذاهای چرب

نتایج به دست آمده نشان می دهد که درصد بالایی از بیماران دیابتی به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. بیماری های قلبی و عروقی یک عامل تاثیر گذار در بروز زخم پای دیابتی هستند. در واقع در بیماری های قلبی ممکن است به دلیل بسته شدن عروق، تنگی عروق و گرفتگی آن خون به میزان کافی به اندام های تحتانی نرسد و پا به دلیل نرسیدن خون دچار زخم پای دیابتی شود.

فشار خون بالا و مصرف غذاهای چرب و کلسترول دار از عواملی هستند که باعث بسته شدن عروق و نرسیدن خون به اندام های بدن می شوند. به همین علت بهتر است با ورزش کردن و پرهیز از غذاهای چرب و شور از بسته شدن عروق جلوگیری شود تا فرد دچار عارضه زخم پای دیابتی نشود.

5- پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات

پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات یک راهکار موثر برای پیشگیری از زخم پای دیابتی است. مشروبات الکلی و دخانیات از عوامل تاثیر گذار در افزایش قند خون بیماران دیابتی هستند. هر چه میزان قند خون بیماران دیابتی بیشتر باشد، فرد بیشتر در معرض زخم پای دیابت قرار دارد. به همین دلیل بهتر است از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز شود. همچنین مصرف مشروبات الکلی و دخانیات باعث بسته شدن عروق و نرسیدن خون و اکسیژن به اندام تحتانی می شود که خود نیز عامل دیگری برای ایجاد زخم پای دیابت است.

6- چکاپ کامل توسط پزشک و کنترل قند خون

بهترین راه برای پیشگیری از زخم پای دیابتی، کنترل قند خون است. هر چه شدت بیماری دیابت در فرد کمتر باشد، احتمال بروز زخم پای دیابت نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین بهتر است بیماران دیابتی با مشورت پزشک متخصص میزان قند خون خود را تا جای ممکن پایین نگه دارند. چکاپ ماهانه بهترین راه کنترل دیابت در بیماران است.

پیشگیری از زخم پای دیابتی

مراجعه به پزشک برای درمان زخم پای دیابتی

در این مطلب به معرفی 6 راهکار موثر برای پیشگیری از زخم پای دیابتی پرداختیم. زخم های دیابتی در صورت پیشگیری و اقدام به موقع به پزشک قابل کنترل و درمان است. بیماران دیابتی با رعایت بهداشت فردی، کنترل غذا، کنترل قند خون، ورزش کردن، کاهش وزن و… می توانند از ایجاد زخم های دیابتی در بدن جلوگیری کنند. با این حال برخی از افراد به دلیل پیشرفت بیماری دیابت دچار زخم می شوند. بهترین راه برای درمان زخم دیابت، مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک متخصص با توجه به علت بیماری از راهکار های مطمئن برای درمان زخم استفاده می کند.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از پزشکان با تجربه در زمینه درمان زخم های بدن است. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر محمد رضا مبینی برای درمان بیماری قلبی و عروقی و بیماری های دیابتی اقدام کنید.